Connect with us

Forskning

ESS framtid avgörs 31 mars

Publicerad

den

ESS_webb2

ESS vd James Yeck och styrelseordförande Sven Landelius. Foto: News Øresund

Senast den 31 mars avgörs om ESS kan byggas. Till dess ska de återstående 12 partnerländerna lämna besked om de vill vara med och finansiera forskningsanläggningen. Trots att Storbritannien nu accepterat att betala en tiondel av kostnaden vågar Danmarks chefsförhandlare inte lova att de avslutande förhandlingarna lyckas.

– Vi har en förhoppning om att komma i mål, men det är inte säkert, nej. Jag kan inte säga något innan alla avtal är i hamn, säger Bo Smith, Danmarks chefsförhandlare för ESS, till News Øresund.

2009 enades 17 partnerländer om att förlägga den enorma neutronforskningsanläggningen European Spallation Source till Lund, med ett datacenter i Köpenhamn. Redan i fjol skulle förhandlingarna om finansieringen varit klara, men den ekonomiska krisen har gjort att partnerländerna inte velat skjuta till tillräckligt mycket pengar. Redan från början gick värdländerna Sverige och Danmark ut med att de tillsammans med Norge finansierar halva anläggninge. Men utöver dem hade bara Spanien lovat pengar innan avtalet med Storbritannien blev klart under tisdagen.

– Det är mycket viktigt att de stora länderna Tyskland, Frankrike och England är med i projektet. Därför är det oerhört välkommet att England gått in med ett så stort bidrag, säger Bo Smith.

Även Sveriges chefsförhandlare Lars Leijonborg är mycket glad över det brittiska beskedet.
– Storbritannien har en lite speciell ESS-historia. Aldrig förrän idag har de angivit ett belopp till ESS eller meddelat om de i stället skulle satsa på egna anläggningar. Så det här är pengar vi inte riktigt räknat med, åtminstone inte på sista tiden, säger han.

Storbritanniens bidrag kommer att utgöra lite drygt tio procent av kostnaderna för att bygga ESS, som totalt beräknas kosta 1,84 miljarder euro. Med det i bagaget är Lars Leijonborg optimistisk om möjligheterna att få in full finansiering innan deadline, vilket är mycket snart.
– Vi har satt upp deadlinen till sista mars och med något undantag är det inget av partnerländerna som sagt att de inte respekterar det. Om de inte är med då förlorar de möjligheten att få leverera instrument till forskningsanläggningen och det vore en stor förlust för många labb, säger han.

Bo Smith är dock inte lika säker på resultatet av de kommande förhandlingarna. Under våren måste mer pengar komma in till ESS för att bygget ska kunna dra igång som planerat.
– Det Sveriges chefsförhandlare Lars Leijonborg och jag registrerar när vi åker runt bland länderna är att det finns ett mycket betydande intresse för att vara med, men det är inte samma sak som att det är lätt att få finansiering, säger han. (News Øresund)

De 17 partnerländerna bakom ESS är:

Sverige (värdland)

Danmark (värdland)

Estland, Frankrike, Island, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern

Hittills utlovad finansiering:

Sverige: 35 procent av byggkostnaderna

Danmark: 12,5 procent av byggkostnaderna

Norge: 2,5 procent av byggkostnaderna

Spanien: 5 procent av byggkostnaderna

Storbritannien: 10 procent av byggkostnaderna

Målet är att ESS ska invigas år 2019

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark2 dagar sedan

Dansk skrällseger i hockey-VM – kan bli annorlunda nordisk final

Danmark skrev hockeyhistoria när landet inför hemmapublik i Boxen i Herning slog ut guldfavoriten Kanada med i kvartsfinalen i hockey-VM...

Intervjuer2 dagar sedan

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Danmark höjer pensionsåldern till 70 år

På torsdagen beslutade en majoritet i Folketinget att höja pensionsåldern i Danmark till 70 år från och med 2040, skriver...

Infrastruktur3 dagar sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur3 dagar sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Samhälle3 dagar sedan

Norden, pensionsfrågor och e-legitimation i fokus vid Öresundsregionalt gränshinderforum

När informationstjänsten Øresunddirekt på torsdagen arrangerade Öresundsregionalt gränshinderforum i Köpenhamn var Föreningarna Nordens Förbund, FNF, värd för mötet. Morten Fabricius...

Samhälle4 dagar sedan

Jens Kramer Mikkelsen ny ordförande i dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet

Øresundsinstituttets medlemmar valde vid tisdagens årsmöte i Malmö Jens Kramer Mikkelsen till ny ordförande. Som överborgmästare i Köpenhamn 1989-2004 var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.