Connect with us

Politik

Eniga ministrar: Fehmarn Bält-förbindelsen och coronapandemin sätter fokus på ett ökat dansk-svenskt samarbete

Publicerad

den

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) och Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth ser fram emot ett ökat samarbete mellan Danmark och Sverige inför invigningen av Fehmarn Bält-förbindelsen. Foto: Danmarks ambassad i Stockholm. Flygfoto från Femern A/S från april över anläggningsarbetet till Fehmarn Bält-tunneln vid Rödby Havn med färjehamnen längst till vänster, den kommande tunnelmynningen i mitten samt den blivande arbetshamnen till fabriken för tunnelelement till höger.

Under coronapandemin har kontakterna mellan Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) och Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) varit extra täta. Inför invigningen av Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland om åtta år är det viktigt att det dansk-svenska samarbetet fortsätter att utvecklas. Det betonade de båda ministrarna när de i måndags möttes som talare i ett digitalt seminarium om Fehmarn Bält-förbindelsen som arrangerades av Danmarks ambassadör i Sverige, Vibeke Rovsing Lauritzen.

– Under senare år tror jag inte att Danmarks och Sveriges transportministrar haft så många virtuella möten och haft så många möjligheter att prata och utbyta erfarenheter som under pandemin. Det har visat hur viktigt det dansk-svenska samarbetet är, sade Benny Engelbrecht och betonade betydelsen av att Sverige i samband med det tillfälliga inreseförbudet från Danmark i december inom bara några dagar tog till sig de danska synpunkterna om hur viktigt det är med en fri transittrafik genom Skåne för resor mellan Bornholm och övriga Danmark.

– Benny Engelbrecht och jag har regelbundna diskussioner om de utmaningar vi står inför som transport- och infrastrukturministrar. Det är ett fantastiskt gott samarbete vi har och där vi löst många svåra frågor under pandemin. Vi kommer att lösa många stora utmaningar framöver, inte minst om den fortsatta integrationen mellan länderna men också om hur vi ökar kapaciteten när det gäller person- och godstransporter mellan våra länder, sade Tomas Eneroth.
– Är det något vi lärt oss under pandemin så är det ju det faktum att vi är så oerhört beroende av varandra. När gränser stängs och transportkedjor bryts får det inte bara nationella konsekvenser utan får konsekvenser för våra länders tillväxt, för möjligheten att kunna konkurrera på världens marknader men också för möjligheten att kunna ha framtidsdrömmar och planer det gäller utvecklingen av våra länder och vår gemensamma region.
Tomas Eneroth lyfte också fram att man från svensk sida är glad över att Danmark anslutit sig till arbetet med att skapa nattågsförbindelser ut till övriga EU.

Benny Engelbrecht lyfte i sitt tal fram att Fehmarn Bält-tunneln inte bara är något som berör Tyskland och Danmark utan även i hög grad Sverige och övriga Europa. Sedan tio år bygger Danmark ut infrastrukturen mellan Öresund och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Järnvägen till Rödbyhavn elektrifieras och får dubbelspår med en hastighet som varierar mellan 200 och 250 km/h. Om tre år invigs den nya Storströmsbron för järnvägstrafiken.

När den nya dansk-tyska tunneln för bil och järnväg invigs 2029 kortas restiden med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg med två timmar. Kapaciteten ökar såväl för passagerar- som godstrafik. För Sverige och svensk industri kortas resvägen med tåg via Danmark till Tyskland med 16 mil och det skapar möjligheter för mer gröna transporter. Han pekar på att samarbetet mellan Danmark och Sverige har utvecklats mycket sedan länderna 1991 skrev  under avtalet om att bygga Öresundsbron och där planerna på en Fehmarn bält-förbindelse skrevs in: ”Danmarks regering förklarar sig beredd att arbeta för att en fast förbindelse över Fehmarn Bält kommer till stånd under förutsättning av att hänsyn till miljö och ekonomi kan tillgodoses”.
– Jag ser verkligen fram emot de kommande åren och ett ytterligare stärkt dansk-svenskt samarbete. Jag vet att Tomas Eneroth ser fram emot när vi kan mötets fysiskt igen efter covid-19. Det finns en öppen inbjudan från mig till att ta en kall öl tillsammans i Nyhavn, sade Benny Engelbrecht med ett leende.

Även Tomas Eneroth lyfte fram betydelsen av ett öppna gränser och ett utökat samarbete mellan länderna. Han lovade satsningar i södra Sverige på infrastruktur inför invigningen av Fehmarn Bälttunneln och berättade om sin förhoppning om att man kan enas kring fler fasta förbindelser över Öresund.
– Vare sig vi pratar om godstransporter eller persontransporter är det läge att ge en helt annan signal än den som varit fallet under pandemin. Här stängs inga gränser, här öppnas gränser. Här minskar vi inte möjligheterna till integration, vi ökar dem. Nu är signalen att postcorona, i en grön återstart, så ska vi fortsätta arbeta för en stark integration mellan Danmark och Sverige och för att få Öresundsregionen att växa sig allt starkare. Fehmarn Bält-tunneln som projekt och som investering är en tydlig signal på att detta är möjligt. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

IT / mobiltelefoni4 timmar sedan

Nytt pilotprojekt ger längre mobiltäckning vid strömavbrott

Utanför Norrtälje har Sveriges första anläggning för reservtäckning för mobiltelefoner byggts. Folk i närheten av anläggningen ska kunna få täckning...

Samhälle8 timmar sedan

Danska och svenska flygvapnen gjorde för första gången en gemensam ”julgransflygning” över Öresund

Det svenska flygvapnet har som tradition att varje år genomföra flygningar över delar av Sverige med JAS 39 Gripen i...

Kultur1 dag sedan

Malmö konsthall 50 år – utställningen ”Torrlägg Öresund” startskottet

Nästa år fyller Malmö konsthall 50 år och det firas med tre stora utställningar, däribland ”Torrlägg Öresund” som riktar fokus...

Energi1 dag sedan

Svenska industriföretag vill snabba upp energiproduktion – redo att betala för kärnkraft

Industrikraft, ett samarbete mellan 17 stora svenska industriföretag, är redo att ”ta en mer aktiv roll” för att säkra Sveriges...

Danmark1 dag sedan

Gemensam dansk-svensk order på stridsfordon för 25 miljarder kronor

Danmark och Sverige har tillsammans lagt en order värd cirka 25 miljarder kronor för nya stridsfordon från BAE Systems Hägglunds...

Infrastruktur2 dagar sedan

Upphandlingskrav gör att SJ avstår från att fortsätta driva Stockholms pendeltåg

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur2 dagar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.