Connect with us

Infrastruktur

En gemensam Öresundstaxa har underlättat tågresandet över sundet i 20 år

Publicerad

den

Zonkarta för tågtrafiken i Skåne och på Själland. Illustration: Skånetrafiken

Som en följd av Öresundsbrons tillkomst togs en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, fram för tågtrafiken över sundet. Systemet, som därmed också firar 20 år, används än idag.

Det var inte bara själva Öresundsbroförbindelsen som firar 20 år. Det gör även systemet med en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, i Skåne och Själland. Det är ett unikt system, menar den danske infrastrukturstrategen Sten Hansen.

– Zonsystemet gör att du kan stå i Karlskrona och köpa en biljett ända till Hundested. Många vet inte att man även kan resa vidare med lokalbuss. Det är många ställen i Europa som man kan köpa tågbiljetter över gränsen, men behöver en ny biljett för att resa vidare med lokaltrafiken, säger han.

Infrastrukturexpert Lennart Serder, som var med och tog fram Öresundstaxan, minns att samverkansplanerna från början var ännu större.

– Utgångspunkten var att resenärerna skulle kunna köpa en biljett i Sverige som gällde i alla olika zoner i Danmark och vice versa. Det skulle underlätta för resenären och genomfördes också. Sen fanns det även planer om ett gemensamt biljettsystem för hela regionen, men danskarna och svenskarna gick åt varsitt håll så den delen genomfördes aldrig, säger han.

Bilden av att systemet med Öresundstaxa är unikt, bekräftas av Patrik Engfors, pris- och affärsansvarig på Skånetrafiken.

– Det tycker jag att det är. Det är två olika stora regioner i två länder, det är unikt att vi har fått ihop och enats om det. Det har varit ett givande och tagande, men det fungerar på båda sidor, säger han till News Øresund, och fortsätter:

– Du har tillgång till hela systemet på båda sidor och är inte begränsad av att behöva ta dig till en centralstation. Biljetten gäller på alla trafikslag, säger han.

Zonkartan som togs fram för 20 år sedan gäller fortfarande i stora drag. Generellt har det blivit enklare att köpa biljett över sundet under de senaste åren, menar Patrik Engfors.

– Apparna har förenklat det avsevärt. När man som svensk skulle åka hem från Danmark tidigare fanns det bara biljettautomater på Kastrup och huvudbangården. I den danska reseplaneraren finns idag en begränsning till de större stationerna, men det går att checka in och ut med danska resekortet vid Malmös tre tågstationer, säger han.

En sak som har förändrats är det metrotillägg som krävs för pendlarkort över sundet sedan i slutet av förra året.

– Det har blivit krångligare och ligger utanför avtalet om att man ska kunna resa vidare på buss och metro. Där görs ett undantag för metron för de som pendlar, säger han.

Samarbetet över sundet gäller även biljettpriser, berättar Patrik Engfors.

– Det finns ett samarbete mellan oss och DSB där vi justerar priserna så att de ska vara så lika som möjligt. Ibland gör valutaskillnaden att det blir olika. Vi ändrar en gång per år, säger han.

Det finns fler möjligheter att hämta i det gemensamma systemet, tror Sten Hansen.

– Det är mycket fokus på infrastruktur, men taxesystemet är viktigt. Det marknadsförs inte så mycket, det finns en större potential, säger han.

Sten Hansen har jobbat med infrastrukturfrågor i Öresundsregionen under hela 20-årsperioden med Öresundsbron, just nu som delprojektledare i Interregprojektet Ett sammanhängande transportsystem. När bron invigdes doktorerade han på DTU och var en flitig resenär över sundet på fritiden med sommarstuga i Karlskrona. Dagen innan invigningen 2000 åkte han tillsammans med sin fyraåriga dotter och hennes kusiner på en testresa över Öresundsbron.

– Jag har en bild på tre fyraåringar på tåget som nog inte förstod det stora i resan utan mest tyckte att det var kul att det delades ut godis, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Fakta Öresundstågstrafiken – så har trafiken utökats

2000 Malmö-Köpenhamn

2001-2002 Skåne och Själland (Kristianstad, Helsingborg och Helsingør)

2003–2007 Göteborg och Växjö

2009-2012 Karlskrona och Kalmar

2010 Stationerna Triangeln och Hyllie tillkommer med Citytunneln

Planerad förändring: december 2022 – tågen från Sverige får Østerport station i Köpenhamn som slutstation och kör inte vidare till Helsingør som idag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Intervjuer20 oktober, 2021

Dansk konserthuschef har väntat ut corona för att sedan bygga nätverk i Sverige

Danska kulturarbetare lockas av det självklara utrymme som kulturen får ta i Sverige, men bär med sig ryggradsreflexen att se...

Kultur19 oktober, 2021

Förslag på 20 miljoner i coronastöd för Malmös kulturliv

Ett coronastöd på 20 miljoner kronor har föreslagits av Malmös kommunstyrelse. Stödet omfattar både konstnärsstipendier och verksamhetsstöd, uppger Sydsvenskan. Det...

Samhälle19 oktober, 2021

1 600 studieplatser ska försvinna från Köpenhamns Universitet

Fram till 2030 ska Köpenhamns Universitet skära ned med cirka 1 600 studieplatser, med anledning av den danska regeringens plan...

Samhälle19 oktober, 2021

Danmark förlänger tillfälliga gränskontrollen mot Sverige och Tyskland till den 11 maj 2022

Hotet från militanta islamister och organiserad kriminalitet gör att Danmark förlänger den tillfälliga gränskontrollen mot Sverige och Tyskland med sex...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Rekordstor arbetskraftsbrist i Danmark och historiskt låg arbetslöshet

Efter återöppningen av samhället i Danmark har det funnits ett stort behov av arbetskraft och flera branshcer upplever brist. Danmarks...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Malmös kommunalråd: Återstarten efter pandemin ger kraft till mer Öresundssamarbete

Gränshinder måste lösas och många parter sluta upp för att skapa större möjligheter att arbeta över Öresund. Det var Sedat...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.