Connect with us

Infrastruktur

En gemensam Öresundstaxa har underlättat tågresandet över sundet i 20 år

Publicerad

den

Zonkarta för tågtrafiken i Skåne och på Själland. Illustration: Skånetrafiken

Som en följd av Öresundsbrons tillkomst togs en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, fram för tågtrafiken över sundet. Systemet, som därmed också firar 20 år, används än idag.

Det var inte bara själva Öresundsbroförbindelsen som firar 20 år. Det gör även systemet med en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, i Skåne och Själland. Det är ett unikt system, menar den danske infrastrukturstrategen Sten Hansen.

– Zonsystemet gör att du kan stå i Karlskrona och köpa en biljett ända till Hundested. Många vet inte att man även kan resa vidare med lokalbuss. Det är många ställen i Europa som man kan köpa tågbiljetter över gränsen, men behöver en ny biljett för att resa vidare med lokaltrafiken, säger han.

Infrastrukturexpert Lennart Serder, som var med och tog fram Öresundstaxan, minns att samverkansplanerna från början var ännu större.

– Utgångspunkten var att resenärerna skulle kunna köpa en biljett i Sverige som gällde i alla olika zoner i Danmark och vice versa. Det skulle underlätta för resenären och genomfördes också. Sen fanns det även planer om ett gemensamt biljettsystem för hela regionen, men danskarna och svenskarna gick åt varsitt håll så den delen genomfördes aldrig, säger han.

Bilden av att systemet med Öresundstaxa är unikt, bekräftas av Patrik Engfors, pris- och affärsansvarig på Skånetrafiken.

– Det tycker jag att det är. Det är två olika stora regioner i två länder, det är unikt att vi har fått ihop och enats om det. Det har varit ett givande och tagande, men det fungerar på båda sidor, säger han till News Øresund, och fortsätter:

– Du har tillgång till hela systemet på båda sidor och är inte begränsad av att behöva ta dig till en centralstation. Biljetten gäller på alla trafikslag, säger han.

Zonkartan som togs fram för 20 år sedan gäller fortfarande i stora drag. Generellt har det blivit enklare att köpa biljett över sundet under de senaste åren, menar Patrik Engfors.

– Apparna har förenklat det avsevärt. När man som svensk skulle åka hem från Danmark tidigare fanns det bara biljettautomater på Kastrup och huvudbangården. I den danska reseplaneraren finns idag en begränsning till de större stationerna, men det går att checka in och ut med danska resekortet vid Malmös tre tågstationer, säger han.

En sak som har förändrats är det metrotillägg som krävs för pendlarkort över sundet sedan i slutet av förra året.

– Det har blivit krångligare och ligger utanför avtalet om att man ska kunna resa vidare på buss och metro. Där görs ett undantag för metron för de som pendlar, säger han.

Samarbetet över sundet gäller även biljettpriser, berättar Patrik Engfors.

– Det finns ett samarbete mellan oss och DSB där vi justerar priserna så att de ska vara så lika som möjligt. Ibland gör valutaskillnaden att det blir olika. Vi ändrar en gång per år, säger han.

Det finns fler möjligheter att hämta i det gemensamma systemet, tror Sten Hansen.

– Det är mycket fokus på infrastruktur, men taxesystemet är viktigt. Det marknadsförs inte så mycket, det finns en större potential, säger han.

Sten Hansen har jobbat med infrastrukturfrågor i Öresundsregionen under hela 20-årsperioden med Öresundsbron, just nu som delprojektledare i Interregprojektet Ett sammanhängande transportsystem. När bron invigdes doktorerade han på DTU och var en flitig resenär över sundet på fritiden med sommarstuga i Karlskrona. Dagen innan invigningen 2000 åkte han tillsammans med sin fyraåriga dotter och hennes kusiner på en testresa över Öresundsbron.

– Jag har en bild på tre fyraåringar på tåget som nog inte förstod det stora i resan utan mest tyckte att det var kul att det delades ut godis, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Fakta Öresundstågstrafiken – så har trafiken utökats

2000 Malmö-Köpenhamn

2001-2002 Skåne och Själland (Kristianstad, Helsingborg och Helsingør)

2003–2007 Göteborg och Växjö

2009-2012 Karlskrona och Kalmar

2010 Stationerna Triangeln och Hyllie tillkommer med Citytunneln

Planerad förändring: december 2022 – tågen från Sverige får Østerport station i Köpenhamn som slutstation och kör inte vidare till Helsingør som idag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Arbetsmarknad15 april, 2021

6 000 färre arbetslösa i Danmark sedan slutet på mars

Antalet arbetslösa minskar i Danmark. Efter den påbörjade återöppningen av samhället har fler kommit i arbete. Det skriver Berlingske. Drygt...

Samhälle15 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 15

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Danska...

Samhälle15 april, 2021

Folkemødet avvaktar med att publicera program – ännu oklart hur många som får samlas

Den danska politiska festivalen på Bornholm, Folkemødet, skulle enligt planerna bli en hybrid med både digitala och fysiska evenemang. Programmet...

Arbetsmarknad15 april, 2021

“Det kommer genom livet vid olika tillfällen finnas behov av att omskola sig, bygga på sin kunskap och kompetensutveckla”

Coronakrisen har lett till uppsägningar, men även nya möjligheter. Mer än hälften av de som sökt hjälp hos TRR har...

Samhälle14 april, 2021

Nytt avtal öppnar upp för resor till och från Danmark – gränserna öppnas för färdigvaccinerade den 1 maj

Från den 1 maj blir det tillåtet för danskar och utländska medborgare som är färdigvaccinerade att fritt få resa in...

Politik14 april, 2021

Högsta väljarstödet till De Konservative i Danmark sedan 1995

En ny opinionsmätning som Kantar Gallup gjort för Berlingske visar att det danska borgerliga partiet Det Konservative Folkeparti får högsta...

Cleantech14 april, 2021

Amager Resource Center ett steg närmre en fullskalig anläggning för koldioxidinfångning

Amager Resource Centers projekt, att bygga en anläggning för koldioxidinfångning på avfallsanläggningen Amager Bakke i Köpenhamn, har utsetts som ett...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.