Connect with us

Infrastruktur

En gemensam Öresundstaxa har underlättat tågresandet över sundet i 20 år

Publicerad

den

Zonkarta för tågtrafiken i Skåne och på Själland. Illustration: Skånetrafiken

Som en följd av Öresundsbrons tillkomst togs en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, fram för tågtrafiken över sundet. Systemet, som därmed också firar 20 år, används än idag.

Det var inte bara själva Öresundsbroförbindelsen som firar 20 år. Det gör även systemet med en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, i Skåne och Själland. Det är ett unikt system, menar den danske infrastrukturstrategen Sten Hansen.

– Zonsystemet gör att du kan stå i Karlskrona och köpa en biljett ända till Hundested. Många vet inte att man även kan resa vidare med lokalbuss. Det är många ställen i Europa som man kan köpa tågbiljetter över gränsen, men behöver en ny biljett för att resa vidare med lokaltrafiken, säger han.

Infrastrukturexpert Lennart Serder, som var med och tog fram Öresundstaxan, minns att samverkansplanerna från början var ännu större.

– Utgångspunkten var att resenärerna skulle kunna köpa en biljett i Sverige som gällde i alla olika zoner i Danmark och vice versa. Det skulle underlätta för resenären och genomfördes också. Sen fanns det även planer om ett gemensamt biljettsystem för hela regionen, men danskarna och svenskarna gick åt varsitt håll så den delen genomfördes aldrig, säger han.

Bilden av att systemet med Öresundstaxa är unikt, bekräftas av Patrik Engfors, pris- och affärsansvarig på Skånetrafiken.

– Det tycker jag att det är. Det är två olika stora regioner i två länder, det är unikt att vi har fått ihop och enats om det. Det har varit ett givande och tagande, men det fungerar på båda sidor, säger han till News Øresund, och fortsätter:

– Du har tillgång till hela systemet på båda sidor och är inte begränsad av att behöva ta dig till en centralstation. Biljetten gäller på alla trafikslag, säger han.

Zonkartan som togs fram för 20 år sedan gäller fortfarande i stora drag. Generellt har det blivit enklare att köpa biljett över sundet under de senaste åren, menar Patrik Engfors.

– Apparna har förenklat det avsevärt. När man som svensk skulle åka hem från Danmark tidigare fanns det bara biljettautomater på Kastrup och huvudbangården. I den danska reseplaneraren finns idag en begränsning till de större stationerna, men det går att checka in och ut med danska resekortet vid Malmös tre tågstationer, säger han.

En sak som har förändrats är det metrotillägg som krävs för pendlarkort över sundet sedan i slutet av förra året.

– Det har blivit krångligare och ligger utanför avtalet om att man ska kunna resa vidare på buss och metro. Där görs ett undantag för metron för de som pendlar, säger han.

Samarbetet över sundet gäller även biljettpriser, berättar Patrik Engfors.

– Det finns ett samarbete mellan oss och DSB där vi justerar priserna så att de ska vara så lika som möjligt. Ibland gör valutaskillnaden att det blir olika. Vi ändrar en gång per år, säger han.

Det finns fler möjligheter att hämta i det gemensamma systemet, tror Sten Hansen.

– Det är mycket fokus på infrastruktur, men taxesystemet är viktigt. Det marknadsförs inte så mycket, det finns en större potential, säger han.

Sten Hansen har jobbat med infrastrukturfrågor i Öresundsregionen under hela 20-årsperioden med Öresundsbron, just nu som delprojektledare i Interregprojektet Ett sammanhängande transportsystem. När bron invigdes doktorerade han på DTU och var en flitig resenär över sundet på fritiden med sommarstuga i Karlskrona. Dagen innan invigningen 2000 åkte han tillsammans med sin fyraåriga dotter och hennes kusiner på en testresa över Öresundsbron.

– Jag har en bild på tre fyraåringar på tåget som nog inte förstod det stora i resan utan mest tyckte att det var kul att det delades ut godis, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Fakta Öresundstågstrafiken – så har trafiken utökats

2000 Malmö-Köpenhamn

2001-2002 Skåne och Själland (Kristianstad, Helsingborg och Helsingør)

2003–2007 Göteborg och Växjö

2009-2012 Karlskrona och Kalmar

2010 Stationerna Triangeln och Hyllie tillkommer med Citytunneln

Planerad förändring: december 2022 – tågen från Sverige får Østerport station i Köpenhamn som slutstation och kör inte vidare till Helsingør som idag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.