Connect with us

Infrastruktur

En gemensam Öresundstaxa har underlättat tågresandet över sundet i 20 år

Publicerad

den

Zonkarta för tågtrafiken i Skåne och på Själland. Illustration: Skånetrafiken

Som en följd av Öresundsbrons tillkomst togs en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, fram för tågtrafiken över sundet. Systemet, som därmed också firar 20 år, används än idag.

Det var inte bara själva Öresundsbroförbindelsen som firar 20 år. Det gör även systemet med en gemensam zonkarta, Öresundstaxa, i Skåne och Själland. Det är ett unikt system, menar den danske infrastrukturstrategen Sten Hansen.

– Zonsystemet gör att du kan stå i Karlskrona och köpa en biljett ända till Hundested. Många vet inte att man även kan resa vidare med lokalbuss. Det är många ställen i Europa som man kan köpa tågbiljetter över gränsen, men behöver en ny biljett för att resa vidare med lokaltrafiken, säger han.

Infrastrukturexpert Lennart Serder, som var med och tog fram Öresundstaxan, minns att samverkansplanerna från början var ännu större.

– Utgångspunkten var att resenärerna skulle kunna köpa en biljett i Sverige som gällde i alla olika zoner i Danmark och vice versa. Det skulle underlätta för resenären och genomfördes också. Sen fanns det även planer om ett gemensamt biljettsystem för hela regionen, men danskarna och svenskarna gick åt varsitt håll så den delen genomfördes aldrig, säger han.

Bilden av att systemet med Öresundstaxa är unikt, bekräftas av Patrik Engfors, pris- och affärsansvarig på Skånetrafiken.

– Det tycker jag att det är. Det är två olika stora regioner i två länder, det är unikt att vi har fått ihop och enats om det. Det har varit ett givande och tagande, men det fungerar på båda sidor, säger han till News Øresund, och fortsätter:

– Du har tillgång till hela systemet på båda sidor och är inte begränsad av att behöva ta dig till en centralstation. Biljetten gäller på alla trafikslag, säger han.

Zonkartan som togs fram för 20 år sedan gäller fortfarande i stora drag. Generellt har det blivit enklare att köpa biljett över sundet under de senaste åren, menar Patrik Engfors.

– Apparna har förenklat det avsevärt. När man som svensk skulle åka hem från Danmark tidigare fanns det bara biljettautomater på Kastrup och huvudbangården. I den danska reseplaneraren finns idag en begränsning till de större stationerna, men det går att checka in och ut med danska resekortet vid Malmös tre tågstationer, säger han.

En sak som har förändrats är det metrotillägg som krävs för pendlarkort över sundet sedan i slutet av förra året.

– Det har blivit krångligare och ligger utanför avtalet om att man ska kunna resa vidare på buss och metro. Där görs ett undantag för metron för de som pendlar, säger han.

Samarbetet över sundet gäller även biljettpriser, berättar Patrik Engfors.

– Det finns ett samarbete mellan oss och DSB där vi justerar priserna så att de ska vara så lika som möjligt. Ibland gör valutaskillnaden att det blir olika. Vi ändrar en gång per år, säger han.

Det finns fler möjligheter att hämta i det gemensamma systemet, tror Sten Hansen.

– Det är mycket fokus på infrastruktur, men taxesystemet är viktigt. Det marknadsförs inte så mycket, det finns en större potential, säger han.

Sten Hansen har jobbat med infrastrukturfrågor i Öresundsregionen under hela 20-årsperioden med Öresundsbron, just nu som delprojektledare i Interregprojektet Ett sammanhängande transportsystem. När bron invigdes doktorerade han på DTU och var en flitig resenär över sundet på fritiden med sommarstuga i Karlskrona. Dagen innan invigningen 2000 åkte han tillsammans med sin fyraåriga dotter och hennes kusiner på en testresa över Öresundsbron.

– Jag har en bild på tre fyraåringar på tåget som nog inte förstod det stora i resan utan mest tyckte att det var kul att det delades ut godis, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Fakta Öresundstågstrafiken – så har trafiken utökats

2000 Malmö-Köpenhamn

2001-2002 Skåne och Själland (Kristianstad, Helsingborg och Helsingør)

2003–2007 Göteborg och Växjö

2009-2012 Karlskrona och Kalmar

2010 Stationerna Triangeln och Hyllie tillkommer med Citytunneln

Planerad förändring: december 2022 – tågen från Sverige får Østerport station i Köpenhamn som slutstation och kör inte vidare till Helsingør som idag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark2 dagar sedan

Kris för Köpenhamns restauranger – stagnerad konsumtion och överetablering

Restaurangerna i Köpenhamn har det tuff  rapporterar Berlingske. Även under helgerna står många stolar tomma och rekordmånga restauranger är till...

Danmark3 dagar sedan

Inkubatorn BioInnovation Institute i Köpenhamn expanderar från bioteknik till kvantteknologi och grön energi

Först var det universitetsforskningen inom bioteknik som skulle få stöd att utveckla de bästa idéerna till nya företag och hitta...

Näringsliv3 dagar sedan

Trots anklagelser om övervinster i dagligvaruhandeln så varslar Coop syd 160 anställda

Coop är en av de stora matvarujättarna som pekats ut i den pågående bojkottrörelsen mot prisökningar, som sprids på sociala...

Hållbarhet4 dagar sedan

Svenska regeringens klimatpolitik får kritik – igen

För en vecka sedan fick den svenska regeringen kritik av OECD för den förda klimatpolitiken. Nu stämmer det Klimatpolitiska rådet,...

Danmark5 dagar sedan

Svensk-danska kulturfonden delar ut projektbidrag på 350 000 SEK

Svensk-danska kulturfonden har nu öppnat för ansökningar till årets projektbidrag. För att ”stödja kulturellt samarbete mellan Sverige och Danmark, samt...

Samhälle5 dagar sedan

Matvarujättarna bojkottas av Facebookgrupp – som protest mot stigande priser

I måndags påbörjade en Facebookgrupp sin veckolånga bojkott av de stora livsmedelskedjorna i Sverige med förhoppningen att det ska leda...

Danmark5 dagar sedan

Nytt konsortium vill bygga militärfartyg i Danmark

Danmark ska börja bygga egna fregatter i Esbjergs hamn. Det är det nybildade konsortiet Danske Flådeskibe K/S som ska få...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.