Connect with us

Danmark

DSB tvingas ställa in trafiken med IC4 tåg efter nya allvarliga fel – kör enligt nödplan

Publicerad

den

På tisdagseftermiddagen gick en hydraulpump sönder på ett IC4 tåg och eftersom samma fel inträffade för två veckor sedan har DSB valt att ta samtliga IC4 tåg ur drift. Foto: News Øresund

Problemen fortsätter för danska DSB:s skandalomsusade dieseldrivna tåg IC4. Sent på tisdagen meddelade tågföretaget att de beslutat att tills vidare ta samtliga IC4-tåg ur drift efter att ett allvarligt fel på hydrauliksystemet uppstått för andra gången på två veckor. Nu tvingas DSB köra efter en nödplan.

– Vi undersöker nu orsakerna till episoden och har valt att ta IC4-tågen ur drift, säger DSB:s driftsdirektör Anders Egehus i ett pressmeddelande sedan en hydraulikpump trillat av ett IC4 tåg och fallit ned på spåret. En liknande händelse skedde två veckor tidigare.

Beslutet innebär att ändringar och avlysningar sker i den danska tågtrafiken och det kommer att drabba såväl fjärrtågstrafik och regionaltrafik i form av inställda turer när DSB tvingas köra efter en nödplan.

IC4 är de skandalomsusade italienska dieseldrivna tågen som skulle blivit DSB:s stolthet. Men istället har tågen ständigt krånglat och istället för att användas som snabbtåg på långlinjerna har IC4 nedgraderats till regiontåg innan de helt ska fasas ut. Fem av de 82 IC4-tågen skrotas nu trots att de är nästan oanvända medan samtliga 23 tåg av den kortare IC2-modellen skrotas. Istället har DSB beställt 26 ellok som väntas vara i drift 2020 för att ersätta IC4-tågen på de långlinjer som är elektrifierade eller håller på att elektrifieras.

Skandalen kring IC4- och IC2-tågen startade med att Danmark i mitten av 1990-talet beslutade att inte fortsätta elektrifieringen av järnvägsnätet. DSB behövde därför köpa in moderna dieseldrivna passagerartåg och valt föll år 2000 på italienska AnsaldoBreda. Men den italienska tågtillverkaren har aldrig lyckats få de nya danska IC2- och IC4-tågen att fungera tillförlitligt. De första tågen skulle varit i drift 2004 men först 2007 var fyra tåg igång under provdrift. De sista tågen levererades 2013 – sju år försenade. Fram till 2014 hade IC2- och IC4-tågen enligt Wikipedia kostat DSB sammanlagt 6,8 miljarder danska kronor inklusive hyra av reservtåg. (News Øresund)

Läs mer:

Dansk tågkris: fler förseningar, trasiga tåg, fallande biljettförsäljning och femdubblad ersättning till passagerarna

DSB skrotar skandaltåg och redovisar halv miljard i förlust

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.