Politik
Digitalt jubileumsseminarium med fokus på integrationen
Mikrofoner som plockades av och på, ljuskällor riktade mot scenen och med kamerorna i rullning. Öresundsbrons jubileumsseminarium blev en digital tillställning – på grund av coronapandemin. Frågan som diskuterades var hur integrationen i Öresundsregionen kan utvecklas de kommande 20 åren.
På grund av coronapandemin valde Öresundsbro Konsortiet att avhålla ett digitalt jubileumsseminarium den 7 september istället för det planerade seminariet på själva jubileumsdagen för Öresundsbrons invigning. En rad företrädare från politiken, näringslivet och intresseorganisationer hade bjudits in till Luftkastellet nära brofästet för att fira brons jubileum på måndagen.
– Vi ville skapa en dag som skulle spegla allt, från pendlarna till politiken, sa Öresundsbro Konsortiets avgående vd Caroline Ullman-Hammer, på plats och med bron och det böljande havet bakom sig.
Det var en stor bredd på talarlistan för seminariet, som livesändes på nätet. Personer med olika perspektiv på regionen pratade bland annat om framtidens transporter, gränshinder, utmaningar för företagare och regionens möjlighet att locka till sig nya talanger, för att nämna några ämnen.
För att diskutera de politiska förutsättningarna för att skapa en starkare Öresundsregion fanns både den danska och svenska regeringen representerad, samt borgmästaren respektive kommunstyrelsens ordförande för Köpenhamns kommun och Malmö stad, Frank Jensen och Katrin Stjernfeldt Jammeh.
– Det är en festdag, uttryckte Frank Jensen (S) när han fick ordet på scenen, och menade att det i grunden är fantastiskt att två länder har kunnat enas om att bygga en gemensam förbindelse.
Han tillade dock att det krävs en del lobbyarbete i folketinget och i riksdagen för att lyfta de gränshinder som uppstår inom regionen upp på dagordningen.
Krister Nilsson, statssekreterare i Sverige för nordiska frågor, svarade på den ibland förekommande synpunkten att Stockholm ligger för långt från Öresundsregionen för att riktigt kunna förstå hur väl integrerad regionen är – och han höll delvis med.
– Integrationen har drivits av människorna här och bron har varit en möjliggörare för det. Vi måste se att den integrationen förpliktigar. Från politiskt håll har vi kanske inte alltid sett hur integrerade våra regioner egentligen är, sa han.
Flera av talarna pratade om just hur coronapandemin har påverkat integrationen över sundet negativt på olika sätt. Regeringsföreträdarna Krister Nilsson och Benny Engelbrecht, Danmarks transportminister, sa båda att kontakterna mellan de nordiska ministrarna aldrig har varit så frekventa som under det senaste halvåret. Men att dra lärdomar av erfarenheterna under krisen menade Krister Nilsson är en nödvändig väg framåt. Därför vill den svenska regeringen upprätta en ny nordisk grannsamverkansmodell, som bland annat ska klargöra ansvarsfördelning och kontaktvägar i samband med kriser.
– Det handlar om att sätta samman vad som är den nordiska modellen för kris, för vi var inte riktigt beredda, sa han.
(Erik Ottosson – News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara

