Danmark
Danska rederier kämpar om rutterna till Bornholm
Rederiet Mols-Linien utmanar konkurrenten Færgen som idag driver Bornholmsrutterna. Båda rederierna har lämnat anbud till Transport- och byggministeriet om att driva färjelinjerna till och från Bornholm under tidsperioden 2018-2028. Vem som vinner upphandlingen ska offentliggöras under våren 2016.
Mols-Linien avslöjade i ett pressmeddelande igår, måndag, att man går in i striden om att få driva färjelinjerna Rønne-Køge och Rønne-Ystad från den 1 september 2018 till den 31 augusti 2028. Får de uppdraget planerar de också att upprätthålla rutten mellan Bornholm och Sassnitz i Polen.
– Mols-Linien har utvecklat färjelinjerna över Kattegatt till en naturlig och allt mer betydelsefull del av den danska infrastrukturen. Den erfarenheten vill vi gärna föra vidare till Östersjön, säger Frantz Palludan, styrelseordförande för Mols-Linien, i ett pressmeddelande.
Rederiet Færgen räknar med att den aktör som kan erbjuda kunderna det lägsta priset vinner upphandlingen.
– Om man ser tillbaka på den politiska uppgörelsen som gjordes i höstas fanns en önskan från Trafikkontaktrådet på Bornholm om att en prissänkning var högsta prioritet och det är så upphandlingen är upplagd. Så den som sänker priset mest kommer att bli den som vinner förutsatt att de övriga kriterierna vad gäller avgångar, kapacitet och så vidare uppfylls, säger Færgens vd John Steen-Mikkelsen till Bornholms Tidende.
Ordföranden för Bornholms passagerarförening, Ann Hartl, vill se ett rederi som bedriver sin verksamhet från Bornholm och som är lättillgängligt. Det grundar hon i en rapport från 1997, som pekar på att för varje arbetsplats hos färjebolaget skapas en extra arbetsplats på övriga Bornholm.
– Det är därför vi vill se en operatör som bedriver sin verksamhet från Bornholm och som är lika lättillgänglig och lyhörd i förhållande till att lösa problem med den dagliga driften som vi är vana vid idag, säger hon till Bornholms Tidende. (News Øresund)
Fakta om de två rederierna:
Båda rederierna har under de senaste åren lyckats vända stora underskott till stora överskott.
Færgen
Rederiet Færgen gick år 2010 med ett underskott på cirka 118 miljoner danska kronor, vilket man sedan dess lyckats vända till ett överskott på 75 miljoner danska kronor under 2015.
Transportministeriet äger genom Bornholmstrafikken Holding A/S 50 procent av Danske Færger A/S, som äger rederiet Færgen. De resterande 50 procenten ägs av det internationella shippingföretaget Clipper Group A/S.
Utöver rutterna till och från Bornholm driver Færgen följande rutter: FanøFærgen mellan Esbjerg och Nordby, AlsFærgen mellan Bøjden och Fynshav, LangelandsFærgen mellan Tårs och Spodsbjerg samt SamsøFærgen mellan Kalundborg och Ballen.
Mols-Linien
Mols-Linien gick under 2011 med ett underskott på cirka 119 miljoner danska kronor, vilket man sedan dess vänt till ett överskott på 74 miljoner danska kronor under 2015.
I dag driver Mols-Linien rutterna Odden-Århus samt Odden-Ebeltoft, vilka båda är färjelinjer mellan Jylland och Själland.
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Longreads12 månader sedan
Tema digitalisering del 3: EU och Norden satsar på ökad digital tillgång över gränserna – men trots det går få tjänster att nå med utländsk e-legitimation hos svenska myndigheter
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Arbetslösheten i Danmark ökade under 2023 – men inte så mycket som befarat
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda