Connect with us

Infrastruktur

Danska besparingar slår mot A/S Øresund, men drabbar inte Öresundsbro Konsortiet

Publicerad

den

Oresundsbron webb

Öresundsbrons danska hälftenägare Øresund A/S förlänger återbetalningstiden av sina lån med 7 år för att klara den nedtrappning av de danska statsbidragen som regeringen aviserade i veckan. Foto: News Øresund

Den danska regeringen drar in anslag på 201,6 miljoner danska kronor till Öresundsförbindelsen. Men besparingarna kommer bara slå mot ekonomin hos den danska delägaren A/S Øresund. Dansk-svenska Øresundsbro Konsortiet påverkas inte.

Öresundsbrons ägare, dansk-svenska Öresundsbro Konsortiet, påverkas inte av besparingarna i den danska regeringens budgetproposition för 2016, som presenterades tidigare i veckan.
– Vi får de intäkter vi alltid ska ha, säger Öresundsbro Konsortiets finansdirektör Kaj V. Holm till News Øresund.

Besparingarna kommer bara slå mot ekonomin i danska A/S Øresund som kommer att förlänga återbetalningstiden med 7 år. A/S Øresund äger de danska landanslutningar och hälften av Øresundsbro Konsortiet, den andra hälften ägs av svenska Svedab AB.

Med budgetpropositionen minskas det statliga anslaget till Banedanmark för järnvägen på Öresundsförbindelsen gradvis ner till noll fram till 2024. År 2015 var bidraget av 201,6 miljoner danska kronor. Som infrastrukturförvaltare betalar Banedanmark en årlig avgift till både A/S Øresund och Öresundsbro Konsortiet för nyttjanderätten av de danska järnvägsanslutningarna (Kastrupbanan och Vigerslev) och den fasta förbindelsen över Öresund.

Pengar till att betala den årliga avgiften kommer delvis från den särskilda broavgift som Banedanmark debiterar tågoperatörerna som nyttjar sträckan och av statliga subventioner. Och det är denna subvention, som nu håller på att avvecklas. Men det kommer inte att finnas något hål i Banedanmarks kassa eftersom den årliga avgiften för den danska delen av Öresundsförbindelsen samtidigt minskas. Men det blir A/S Øresund som ska finansiera de intäkter från Banedanmark som kommer att saknas, så att Øresundsbro Konsortiets ekonomi inte påverkas.

Enligt budgetpropositionen förlängs återbetalningstiden för A/S Øresunds lån med cirka 7 år, medan återbetalningstiden för kust-till-kust förbindelsen och Øresundsbro Konsortiet inte påverkas. (News Øresund)

 

Fakta: Öresundsbron

Öresundsbron har byggts och ägs av Öresundsbro Konsortiet som i sin tur ägs av den svenska och danska staten genom bolagen Svedab AB respektive A/S Øresund. Öresundsbro Konsortiet sköter driften av vägförbindelsen samt förvaltar järnvägsförbindelsen.

Anläggningskostnaderna för den fasta förbindelsen och de anslutande landanläggningarna ska finansieras genom brukaravgifter. Bilisterna betalar vid genomkörningen vid betalstationen medan Trafikverket och Banverket betalar ett fast årligt belopp som indexregleras för rätten att använda järnvägsspåren. Trafikverket och Banedanmark fördelar tågkanalerna samt kräver in avgifter från tågoperatörerna.

Byggkostnaden för den fasta förbindelsen kust-till-kust var under öppningsåret 2000 19,6 miljarder danska kronor. Dessutom tillkommer skulden till moderbolagen, A/S Øresund och Svedab AB, på 10,5 miljarder danska kronor. Vid slutet av 2014 hade Öresundsbro Konsortiet en nettoskuld på 15,4 miljarder danska kronor och de räknar med att skulden är återbetald 2033, 33 år efter att förbindelsen invigdes.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle6 december, 2023

Danska elever presterade bättre än svenska i senaste Pisamätningen – men resultaten sjönk i båda länderna

Danmark ligger bättre till än Sverige inom alla de områden som Pisa 2022 mäter: matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Men båda...

Samhälle6 december, 2023

Øresunddirekt i Danmark får finansiering för 2024

Verksamheten hos Øresunddirekt Danmark, som driver informationstjänstens hemsidor, kan fortsätta även nästa år, och de två anställda blir kvar. Det...

Forskning6 december, 2023

Lunds universitet är världens åttonde mest hållbara universitet enligt mätning — Aarhus är Danmarks främsta på plats 175

Både Lund och Uppsala universitet tillhör de mest 20 hållbara universiteten i världen. De danska universiteten hamnar betydligt längre ner...

Samhälle5 december, 2023

Köpenhamn är Europas fjärde dyraste stad att leva i enligt mätning

Köpenhamn rankas som en världens tio dyraste städer att leva i enligt en ny undersökning, skriver Børsen. Tidningen The Economists...

Arbetsmarknad5 december, 2023

Danmarks största fackförbund varslar om konflikt med Tesla

Svenska IF Metalls strejk mot Teslas svenska dotterbolag TM Sweden har gått in på sin sjätte vecka. Nu varslar Danmarks...

Fastighet5 december, 2023

Bygg- och fastighetsbranschen ville själv höja ambitionen och startade LFM30

Lokal Färdplan Malmö 2030 är ett branschinitiativ som startades med syfte att sätta upp mer ambitiösa klimatmål för bygg- och...

Fastighet5 december, 2023

Wihlborgs bygger en skolfastighet i Danmark

Det svenska fastighetsbolaget Wihlborgs kommer att uppföra en skolbyggnad i Hørsholm, norr om Köpenhamn. Skolan byggs för privatägda Nordsjællands Grundskole...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.