Connect with us

Infrastruktur

Danska besparingar slår mot A/S Øresund, men drabbar inte Öresundsbro Konsortiet

Publicerad

den

Oresundsbron webb

Öresundsbrons danska hälftenägare Øresund A/S förlänger återbetalningstiden av sina lån med 7 år för att klara den nedtrappning av de danska statsbidragen som regeringen aviserade i veckan. Foto: News Øresund

Den danska regeringen drar in anslag på 201,6 miljoner danska kronor till Öresundsförbindelsen. Men besparingarna kommer bara slå mot ekonomin hos den danska delägaren A/S Øresund. Dansk-svenska Øresundsbro Konsortiet påverkas inte.

Öresundsbrons ägare, dansk-svenska Öresundsbro Konsortiet, påverkas inte av besparingarna i den danska regeringens budgetproposition för 2016, som presenterades tidigare i veckan.
– Vi får de intäkter vi alltid ska ha, säger Öresundsbro Konsortiets finansdirektör Kaj V. Holm till News Øresund.

Besparingarna kommer bara slå mot ekonomin i danska A/S Øresund som kommer att förlänga återbetalningstiden med 7 år. A/S Øresund äger de danska landanslutningar och hälften av Øresundsbro Konsortiet, den andra hälften ägs av svenska Svedab AB.

Med budgetpropositionen minskas det statliga anslaget till Banedanmark för järnvägen på Öresundsförbindelsen gradvis ner till noll fram till 2024. År 2015 var bidraget av 201,6 miljoner danska kronor. Som infrastrukturförvaltare betalar Banedanmark en årlig avgift till både A/S Øresund och Öresundsbro Konsortiet för nyttjanderätten av de danska järnvägsanslutningarna (Kastrupbanan och Vigerslev) och den fasta förbindelsen över Öresund.

Pengar till att betala den årliga avgiften kommer delvis från den särskilda broavgift som Banedanmark debiterar tågoperatörerna som nyttjar sträckan och av statliga subventioner. Och det är denna subvention, som nu håller på att avvecklas. Men det kommer inte att finnas något hål i Banedanmarks kassa eftersom den årliga avgiften för den danska delen av Öresundsförbindelsen samtidigt minskas. Men det blir A/S Øresund som ska finansiera de intäkter från Banedanmark som kommer att saknas, så att Øresundsbro Konsortiets ekonomi inte påverkas.

Enligt budgetpropositionen förlängs återbetalningstiden för A/S Øresunds lån med cirka 7 år, medan återbetalningstiden för kust-till-kust förbindelsen och Øresundsbro Konsortiet inte påverkas. (News Øresund)

 

Fakta: Öresundsbron

Öresundsbron har byggts och ägs av Öresundsbro Konsortiet som i sin tur ägs av den svenska och danska staten genom bolagen Svedab AB respektive A/S Øresund. Öresundsbro Konsortiet sköter driften av vägförbindelsen samt förvaltar järnvägsförbindelsen.

Anläggningskostnaderna för den fasta förbindelsen och de anslutande landanläggningarna ska finansieras genom brukaravgifter. Bilisterna betalar vid genomkörningen vid betalstationen medan Trafikverket och Banverket betalar ett fast årligt belopp som indexregleras för rätten att använda järnvägsspåren. Trafikverket och Banedanmark fördelar tågkanalerna samt kräver in avgifter från tågoperatörerna.

Byggkostnaden för den fasta förbindelsen kust-till-kust var under öppningsåret 2000 19,6 miljarder danska kronor. Dessutom tillkommer skulden till moderbolagen, A/S Øresund och Svedab AB, på 10,5 miljarder danska kronor. Vid slutet av 2014 hade Öresundsbro Konsortiet en nettoskuld på 15,4 miljarder danska kronor och de räknar med att skulden är återbetald 2033, 33 år efter att förbindelsen invigdes.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.