Infrastruktur
Danska besparingar slår mot A/S Øresund, men drabbar inte Öresundsbro Konsortiet
Den danska regeringen drar in anslag på 201,6 miljoner danska kronor till Öresundsförbindelsen. Men besparingarna kommer bara slå mot ekonomin hos den danska delägaren A/S Øresund. Dansk-svenska Øresundsbro Konsortiet påverkas inte.
Öresundsbrons ägare, dansk-svenska Öresundsbro Konsortiet, påverkas inte av besparingarna i den danska regeringens budgetproposition för 2016, som presenterades tidigare i veckan.
– Vi får de intäkter vi alltid ska ha, säger Öresundsbro Konsortiets finansdirektör Kaj V. Holm till News Øresund.
Besparingarna kommer bara slå mot ekonomin i danska A/S Øresund som kommer att förlänga återbetalningstiden med 7 år. A/S Øresund äger de danska landanslutningar och hälften av Øresundsbro Konsortiet, den andra hälften ägs av svenska Svedab AB.
Med budgetpropositionen minskas det statliga anslaget till Banedanmark för järnvägen på Öresundsförbindelsen gradvis ner till noll fram till 2024. År 2015 var bidraget av 201,6 miljoner danska kronor. Som infrastrukturförvaltare betalar Banedanmark en årlig avgift till både A/S Øresund och Öresundsbro Konsortiet för nyttjanderätten av de danska järnvägsanslutningarna (Kastrupbanan och Vigerslev) och den fasta förbindelsen över Öresund.
Pengar till att betala den årliga avgiften kommer delvis från den särskilda broavgift som Banedanmark debiterar tågoperatörerna som nyttjar sträckan och av statliga subventioner. Och det är denna subvention, som nu håller på att avvecklas. Men det kommer inte att finnas något hål i Banedanmarks kassa eftersom den årliga avgiften för den danska delen av Öresundsförbindelsen samtidigt minskas. Men det blir A/S Øresund som ska finansiera de intäkter från Banedanmark som kommer att saknas, så att Øresundsbro Konsortiets ekonomi inte påverkas.
Enligt budgetpropositionen förlängs återbetalningstiden för A/S Øresunds lån med cirka 7 år, medan återbetalningstiden för kust-till-kust förbindelsen och Øresundsbro Konsortiet inte påverkas. (News Øresund)
Fakta: Öresundsbron
Öresundsbron har byggts och ägs av Öresundsbro Konsortiet som i sin tur ägs av den svenska och danska staten genom bolagen Svedab AB respektive A/S Øresund. Öresundsbro Konsortiet sköter driften av vägförbindelsen samt förvaltar järnvägsförbindelsen.
Anläggningskostnaderna för den fasta förbindelsen och de anslutande landanläggningarna ska finansieras genom brukaravgifter. Bilisterna betalar vid genomkörningen vid betalstationen medan Trafikverket och Banverket betalar ett fast årligt belopp som indexregleras för rätten att använda järnvägsspåren. Trafikverket och Banedanmark fördelar tågkanalerna samt kräver in avgifter från tågoperatörerna.
Byggkostnaden för den fasta förbindelsen kust-till-kust var under öppningsåret 2000 19,6 miljarder danska kronor. Dessutom tillkommer skulden till moderbolagen, A/S Øresund och Svedab AB, på 10,5 miljarder danska kronor. Vid slutet av 2014 hade Öresundsbro Konsortiet en nettoskuld på 15,4 miljarder danska kronor och de räknar med att skulden är återbetald 2033, 33 år efter att förbindelsen invigdes.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen