Intervjuer
Dansk konserthuschef har väntat ut corona för att sedan bygga nätverk i Sverige
Danska kulturarbetare lockas av det självklara utrymme som kulturen får ta i Sverige, men bär med sig ryggradsreflexen att se allt genom publikens ögon och inte vila på lagrarna. Det menar danska Maria Frej, som upplever både frihet och stöd som vd och konserthuschef för Malmö Live Konserthus, men som också kämpat för att bygga upp ett nätverk och lokalkännedom i Sverige mitt under pågående pandemi.
Maria Frej är en i en lång rad danska kulturchefer i Skåne, särskilt i Malmö. Det ger något vitalt att gå in i ett annat land och se saker med nya ögon, menar hon, oavsett om man är dansk i Sverige eller tvärtom.
Att många danskar lockats ta toppjobb på skånska kulturinstitutioner förvånar henne inte. Maria Frej målar upp en bild av ett Sverige där kulturen tillåts ta plats och dess position i samhället inte ifrågasätts på samma sätt som i Danmark. Även lokaltidningarna har kultursidor och kulturinstitutionerna ses som viktiga. I Danmark är det inte lika självklart, upplever hon.
– Den svenska förståelsen för att kultur är viktig, den tycker man om i Danmark. Och jag tror att svenska institutioner är glada för danska chefer, för de kommer med [PANG – hon slår händerna samman], vi ruskar kanske om i något. I Sverige är kultur något självklart i sig självt – i Danmark är vi vana vid att man ska sträcka sig mot publiken. Vi danskar lockas av det säkra i Sverige, men är så vana vid att inget är säkert att vi kommer med en attityd: vi ska inte vila – världen förändrar sig. Vi är vana att argumentera för vår sak, att se allt genom publikens ögon, säger hon.
Upplever stöd från kommun och region
Som tidigare programchef för klassisk musik och jazz på Tivoli, samt ansvarig för symfoniorkestern Tivoli Copenhagen Phil och Tivolis Big Band, är hon van att arbeta i – som hon själv uttrycker det – en superkommersiell verksamhet. Därifrån var steget på vissa sätt ganska stort till det offentligägda Malmö Live Konserthus.
– Jag upplever en otroligt stor uppbackning från Region Skåne och Malmö stad och det har jag inte upplevt i Danmark på samma sätt, fast jag har jobbat på andra offentliga institutioner där tidigare. Om man får offentliga anslag i Danmark, så tar de inte mer ansvar för det sedan. Här är det som om man är uppriktigt intresserad. Vi har möten med regionen där de frågar: ”Hur går det? Vad gör ni? Finns det något vi kan göra för er?” I Danmark är det mer krav på rapportering och att fylla i blanketter. Det finns för all del också många blanketter i Sverige, men även stöd, säger Maria Frej.
Dessutom upplever hon att kulturen i Sverige har en friare roll. I och med att skattebetalarnas pengar har investerats i verksamheten anses det viktigt att inte bara tänka kommersiellt, menar hon.
– Du kan göra något för barn som du inte tjänar pengar på, för det är det du får skattepengar till. Eller på något smalt område som du vet att du inte kommer att tjäna något på.
Samtidigt anser Maria Frej att det går att arbeta mer effektivt och publikinriktat även i Sverige. Det är något som hon med sina erfarenheter från Danmark kan bidra till.
– Det är också viktigt att se till att någon kommer på det vi gör. Inte för att vi ska tjäna pengar nödvändigtvis, men för att vi vill att många människor ska se och njuta av det vi gör. Det finns till stor del en avsändarvinkel i kulturlivet här, man säger att ”vi är tillgängliga för alla”. Men det är inte bara vår vision att finnas till, utan vi ska få folk engagerade i det vi gör. Vi vill att Malmöborna ska ha en relation till det vi på Malmö Live gör, säger hon.
”Jag är lite av en satellit”
För Maria Frej består vardagen vid intervjutillfället av pendling från hemmet i Köpenhamn till jobbet i Malmö två dagar i veckan. Hon hoppar på tåget från Hovedbanegården mot Malmö C klockan 08.07, arbetar på tåget och förbereder dagen. På hemvägen gör hon anteckningar utifrån vad som hänt under dagen och på kvällen kan det bli någon timme till framför datorn. Övriga veckodagar arbetar hon hemifrån.
Att ta ett chefsjobb i ett nytt land – för att bara några veckor senare erfara att en global pandemi lamslår såväl omvärlden som Öresundsregionen – har haft sina utmaningar. Under de första sex veckorna på jobbet, i början av 2020, hyrde Maria Frej ofta övernattning i Malmö för att lära känna staden.
– Så kom corona och ödelade det. Men tanken till hösten är att jag ska göra det igen. Jag vill gå ut och uppleva mer i Malmö, få in staden mer under huden. Jag känner nu att jag är lite av en satellit som inte hittar här, säger hon.
Coronapandemin har också gjort det svårare för henne att bygga upp sitt nätverk i Sverige, i och med att hon inte kunnat träffa så många människor personligen. Även om hon tidigare arbetat med Öresundsfestivaler och med ett samarbete mellan Tivoli och Malmö Opera kände hon inte särskilt många på den svenska sidan när hon tog jobbet på Malmö Live.
– Jämfört med Danmark, där jag jobbat i 30 år, har jag mycket lite nätverk här. Jag har ett litet, men vill gärna ha mycket mer. När man kommer in i coronapandemin och inte bara kan ringa till alla möjliga människor och inte har det nätverk jag har i Danmark är det svårare. Rent professionellt kan vi inte klara oss om vi inte har starka nätverk. Det har ju andra här i organisationen, men jag behöver det också som chef, så jag ser fram emot att ha alla de här mötena, säger hon.
Nationella nätverk inom musikbranschen
Enligt Maria Frej är det inte bara hon som saknar kontakter över Öresund, utan det är ganska vanligt inom musikbranschen. Trots att det finns några få exempel på samarbeten, som mellan Kulturværftet i Helsingör och The Tivoli i Helsingborg, är inställningen i stort väldigt nationell. Men i takt med att fler tar jobb på andra sidan sundet – exempelvis som danska kulturchefer i Malmö – tror hon att nätverken kommer att breddas.
– Malmö Live och DR ska lansera något gemensamt i höst. Det händer för att jag är dansk och tänker: skulle vi inte kunna göra det här? Jag kan förstå att det inte är naturligt för en svensk chef att tänka så, men det känns underligt att det inte upplagt för mer samarbete, säger hon.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta: Maria Frej
Vd och konserthuschef för Malmö Live Konserthus sedan februari 2020.
Tidigare har Maria Frej bland annat arbetat på Tivoli som programchef för klassisk musik och jazz och ansvarig för symfoniorkestern Tivoli Copenhagen Phil och Tivolis Big Band, samt som musikproducent på biblioteket Den Sorte Diamant i Köpenhamn. Hon har också tidigare suttit i Statens Kunstfond
Maria Frej är också fritidspolitiker för Socialistisk Folkeparti i Köpenhamns kommun.
Fakta: Malmö Live Konserthus
Malmös nya konserthus invigdes 2015 och är hemmascen för Malmö Symfoniorkester. Dessutom arrangeras många konserter även med andra artister. Ibland samarbetar Malmö Live med andra aktörer, som exempelvis FC Rosengård och Danmarks Radio.
Byggnaden Malmö Live omfattar utöver konserthuset också ett hotell, en konferens- och kongressanläggning samt restauranger.
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna