Connect with us

Danmark

Danmark bjuder in Sverige till samarbete om vindkraftsutbyggnaden kring Bornholm – intervju med Energistyrelsens nya koordinator för energi-ö programmet

Publicerad

den

Intervju med den danska Öresundspendlaren och Malmöbon Ture Ertmann, som den 1 september började ett nytt jobb som samordnare på energi-ö programmets program management office på danska Energistyrelsen i Köpenhamn. Energiöarna är Danmarks stora satsning på att bli en exportnation inom grön vindkraftsel. Planerna omfattar bygget av en konstgjord energi-ö utanför Jyllands västkust som ett nav för ett stort antal nya havsbaserade vindkraftverk i Nordsjön, medan Bornholm kommer att ha samma funktion för vindkraftsutbyggnaden i södra Östersjön. Danmark bjuder nu in flera länder, däribland Sverige, att samarbeta kring de stora vindkraftsprojekten. Danmark har redan kommit överens med tre länder om ett samarbete. Tyskland, Belgien och Nederländerna är knutna till den framtida energiön i Nordsjön, medan Tyskland är partner i energi-ö Bornholm.

Vad innebär ditt nya jobb på Energistyrelsen?
– År 2020 beslutade Danmark att bygga två så kallade energiöar. En ö kommer att byggas i Nordsjön mellan Danmark och England, cirka 100 km från den danska kusten. Det är en konstgjord ö som byggs på en plats där havet är cirka 35 meter djupt. Runt ön kommer flera gigantiska vindkraftverk att byggas, som alla är anslutna till ön. Till en början kommer turbiner att byggas för att producera 3 GW (beräknad effekt för 3 miljoner hushåll) till 2022, och planen är att producera 10 GW (beräknad effekt för 10 miljoner hushåll) till 2040. Den andra ön ligger i Östersjön, men det finns inget behov av att bygga en konstgjord ö eftersom Bornholm används. Tre stora havsområden har utsetts för en utbyggnad av havsbaserad vindkraft söder om Bornholm och de kommer att producera 3 GW el (uppskattningsvis 3 miljoner hushåll) fram till 2030. För att förverkliga dessa två stora projekt måste många saker hända. Förstudier av havsbotten, vind-, vatten- och djurliv måste genomföras, ny lagstiftning måste drivas igenom, dialoger med privata marknadsaktörer måste föras, planering av kraftkablar till Danmark och utländska kraftnät måste planeras och förhandlas – och någon måste se till att samordna de många aktiviteterna. Jag arbetar tillsammans med duktiga kolleger för att bidra till denna samordning.

De energiöar som ska byggas i enlighet med Marienborg- och Esbjergdeklarationerna ska vara färdiga redan 2030 – hur snabbt kommer byggandet att påbörjas och hur många av projekten kommer att vara färdiga då?
– Det är mycket stora byggprojekt och tidtabellerna är mycket ambitiösa. Energistyrelsen planerar att gå ut med en upphandling för projektet i Nordsjön 2023, medan den redan har inlett en så kallad marknadsdialog för energi-ö Bornholm. Det kommer att vara upp till de privata aktörerna att fastställa en detaljerad tidsplan för själva byggandet av vindkraftverk, kablar etc. Detta är ambitiöst och det råder ingen tvekan om att de privata aktörerna måste vara effektiva och snabba med att komma igång. Privata operatörer har uttryckt att de har en tillit till att de kommer att kunna uppfylla kraven för driftsättning.

Tyskland kommer att vara en partner till energi-ö Bornholm. Kommer Sverige också att kunna få grön vindkraft från Bornholm?
– Danmark har bjudit in alla länder att delta i båda projekten. I Nordsjön finns det för närvarande avtal med Tyskland, Belgien och Nederländerna. Norge har också visat intresse för att ansluta sig. För energi-ö Bornholm har man kommit överens om kablar till Tyskland. Danmark välkomnar andra länder – inklusive Sverige – till samarbetet om de är intresserade. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark8 timmar sedan

Dansk skrällseger i hockey-VM – kan bli annorlunda nordisk final

Danmark skrev hockeyhistoria när landet inför hemmapublik i Boxen i Herning slog ut guldfavoriten Kanada med i kvartsfinalen i hockey-VM...

Intervjuer9 timmar sedan

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer...

Arbetsmarknad24 timmar sedan

Danmark höjer pensionsåldern till 70 år

På torsdagen beslutade en majoritet i Folketinget att höja pensionsåldern i Danmark till 70 år från och med 2040, skriver...

Infrastruktur1 dag sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur1 dag sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Samhälle1 dag sedan

Norden, pensionsfrågor och e-legitimation i fokus vid Öresundsregionalt gränshinderforum

När informationstjänsten Øresunddirekt på torsdagen arrangerade Öresundsregionalt gränshinderforum i Köpenhamn var Föreningarna Nordens Förbund, FNF, värd för mötet. Morten Fabricius...

Samhälle2 dagar sedan

Jens Kramer Mikkelsen ny ordförande i dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet

Øresundsinstituttets medlemmar valde vid tisdagens årsmöte i Malmö Jens Kramer Mikkelsen till ny ordförande. Som överborgmästare i Köpenhamn 1989-2004 var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.