Infrastruktur
Danmark backar SAS – vill öka sin ägarandel och skriver av miljardskulder
Danmark kommer att backa upp det krisdrabbade flygbolaget SAS och kan tänka sig att öka sin ägarandel upp till 30 procent medan skulder till ett värde av 3,5 miljarder danska kronor skrivs av. Det meddelade den danska finansministern under fredagsförmiddagen, efter att Sverige tidigare i veckan beslutat sig för att inte längre stötta SAS med nytt kapital och att på sikt dra sig ur som delägare.
– Det är uppenbart att SAS befinner sig i en svår situation, och det är viktigt att säga att SAS är ett företag med mycket stor betydelse för det danska samhället genom att föra ut Danmark och danskarna i världen och vice versa. Samtidigt är SAS mycket viktigt för bland annat Köpenhamns flygplats. Vi i Danmark är beredda att hjälpa SAS med planen för att få dem på rätt köl igen och är beredda att skriva av skulder på cirka 3,5 miljarder danska kronor, samtidigt som vi fortsätter att ha ett betydande danskt aktieinnehav i SAS. Vi planerar en andel på upp till 30 procent för att på bästa sätt skydda Danmarks intressen, sade Danmarks finansminister Nicolai Wammen (S) på en hastigt inkallad pressträff under fredagen.
Under veckan har SAS framtid svävat i ovisshet efter att Sveriges näringslivsminister under tisdagen meddelade att Sverige inte kommer att lägga in mer nytt kapital i flygbolaget och att man inte längre ser sig som en långsiktig delägare. Då Sverige och Danmark i nuläget är de största enskilda delägarna med en aktieandel på 21,8 procent vardera satte det press på Danmark om att ta ett beslut om sin roll i flygbolaget framöver. Norge drog sig ur som delägare 2018.
Köpenhamns flygplats är en knutpunkt för SAS och är en av Danmarks största enskilda arbetsplatser, med över 20 000 arbetstillfällen, vilket är en orsak till att gå in med ytterligare stöd till SAS. Avtalet som presenterades på fredagen har ingåtts av regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre och De Konservative och den innebär att Danmark även kommer fortsätta stödja transformeringsplanen SAS Forward som tidigare har lagts fram för att återuppbygga flygbolaget. Det förutsätter ägaravtal med en eller flera nya majoritetsaktieägare för den danska staten.
– Statens stöd och bidrag till SAS transformeringsplan förutsätter att det kommer privat medinvestering och att staten kan uppnå det nödvändiga medinflytandet i förhållande till att bevara SAS bidrag till Danmarks internationella tillgänglighet, säger Nicolai Wammen, i ett pressmeddelande.
Danska statens beslut kräver också ett godkännande av Europakommissionen.
(News Øresund)
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Longreads12 månader sedan
Tema digitalisering del 3: EU och Norden satsar på ökad digital tillgång över gränserna – men trots det går få tjänster att nå med utländsk e-legitimation hos svenska myndigheter
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Arbetslösheten i Danmark ökade under 2023 – men inte så mycket som befarat
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda