Connect with us

Samhälle

Varumärket Greater Copenhagen används huvudsakligen i Danmark medan Öresundsmetron diskuteras mest i Sverige

Publicerad

den

Det finns stora geografiska skillnader mellan hur de olika platsvarumärkena kring Öresund används, noterar professor Jesper Falkheimer. Foto: Bättre affärer-dagens livestream

Mer än nio av tio som nämner platsvarumärket Greater Copenhagen befinner sig i Danmark medan Öresundsmetron huvudsakligen diskuteras på den svenska sidan av Öresund. Begreppen Öresundsregionen  och HH-tunneln används däremot mera frekvent i både Danmark och Sverige. Det är några av slutsatserna i en ny gränsregional analys som nyligen presenterades vid Bättre affärer-dagen i Helsingborg.

Av de olika regionala platsvarumärken som analysen omfattar är Greater Copenhagen det mest använda och svarar för nästan hälften av alla omnämnanden – men då i stort sett bara på den danska sidan Öresund.
– Greater Copenhagen är helt och hållet danskt som koncept. Över 90 procent av de diskussioner där Greater Copenhagen nämns sker i Danmark. Det har inte fått något genomslag på svenska sidan, konstaterade Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, när han presenterade den nya AI-baserade analysen Crossborder Insight som tagits fram av det skånska konsultföretaget Navet i samarbete med brittiska Quilt.ai. Analysen baseras på cirka 2 000 platsannonser och cirka en miljon sökningar på nätet mellan november 2018 och april 2021.

– Öresundsbron och Öresundsregionen har däremot en ganska jämn fördelning i användandet. Här har vi begrepp som verkar finnas på båda sidor, fortsatte Jesper Falkheimer.
Öresundsregionen svarar för mellan 20 och 25 procent av alla omnämnanden av de platsvarumärken som ingår i analysen och med en fördelning där 33 procent sker i Sverige och 67 procent i Danmark.

När det gäller planerna på nya fasta förbindelser över Öresund visar analysen att Öresundsmetron är det varumärke som ökat mest i antalet omnämnanden medan HH-förbindelsen tappat i uppmärksamhet. En stor skillnad är att medan HH-tunneln nästan har en helt jämn fördelning i omnämnanden i Danmark och Sverige så sker 78 procent av omnämnande av Öresundsmetron i Sverige.
– Öresundsmetron diskuteras nästan bara i Sverige, konstaterar Jesper Falkheimer. (News Øresund)

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Cleantech11 juni, 2021

Sverige och Danmark positiva till OECD:s förslag om att utveckla en grön megaregion från Hamburg till Oslo

OECD har tagit fram 23 rekommendationer som ska göra STRING-regionen till en grön megaregion som sträcker sig från Hamburg till...

Veckobrev14 juni, 2021

Läs News Øresunds veckobrev v. 23

Sverige och Danmark positiva till OECD:s förslag om att utveckla en grön megaregion från Hamburg till Oslo OECD har tagit...

Turism/kultur11 juni, 2021

EM-festen börjar i Köpenhamn på lördag

För första gången spelas det EM-matcher för herrar i fotboll i Danmark. Tre gruppspelsmatcher och en åttondelsfinal avgörs på Parken...

Okategoriserade11 juni, 2021

Svenskt 100-årsjubileum i Köpenhamn

Sveriges ambassadörs residens vid Sankt Annæ Plads i Köpenhamn firar 100 år i svensk ägo. 1700-tals palatset köptes 1921 av...

Samhälle11 juni, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten: Öresund som ett grönt Silicon Valley och Moderaternas besked om fasta förbindelser över Öresund

Öresund kan bli den geografiska mittpunkten när Tyskland, Danmark, Sverige och Norge arbetar för att skapa en grön tillväxtregion inom...

Samhälle10 juni, 2021

Skånes befolkning väntas överstiga 1,5 miljoner år 2040

År 2040 väntas Skånes befolkning vara 1 546 888 personer, enligt en ny befolkningsframskrivning från Statistiska centralbyrån. Det innebär en...

Näringsliv10 juni, 2021

Sveriges största produktionsbolag startar i Danmark – med fd tv-chefen Emma Kronqvist som vd

Stockholmsbaserade svenska tv-produktionsbolaget Nexiko expanderar till Danmark. Vd för den danska verksamheten blir Emma Kronqvist, som tidigare bland annat haft...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.