Intervjuer
Biotekföretag i Lund knyter samman läkemedelsbranschen med livsmedelsindustrin med hjälp av havreprodukter
Lundaföretaget Glucanova har sedan 2013 arbetat med att utveckla välsmakande havreprodukter, som dessutom ska hjälpa till att förebygga och bota vissa välfärdssjukdomar. Foodtech är en växande delbransch i Lunds life science-miljö och Jörgen Holm, vd för Glucanova, satsar inte enbart på dagligvaruhandeln, utan ser även möjligheter i samarbete med sjukvården.
Yoghurt, smoothies, soppor, glass och pudding.
Det är produkter man inte omedelbart associerar till life science-branschen, men på lundaföretaget Glucanova ser de anställda annorlunda på saken.
– Vi är ett biotekföretag. Vi arbetar med molekyler, enzymer och med att omvandla råvaror genom bioteknik till livsmedel, säger Jörgen Holm, vd för Glucanova.
Glucanova grundades 2013, och från kontoret I Lund har företaget sedan dess utvecklat flytande livsmedel baserade på havre. Även andra svenska företag, såsom probiotika-företagen Probi och BioGaia samt havredrycksföretaget Oatly, arbetar med att utveckla livsmedel och kosttillskott baserat på biotekniska processer.
Professor Rickard Öste, som var en av grundarna bakom Oatly i Lund under 1990-talet, ligger även bakom Glucanova. I Lund har flera mindre F&U-företag i dag fokus på foodtech, och branschen sysselsätter omkring 70 personer i kommunen, enligt en ny rapport från Øresundsinstituttet.
För de sex medarbetarna i Glucanova handlar det dock inte bara om att utveckla välsmakande produkter, enligt Jörgen Holm ska produkterna också bidra till att både förebygga och bota sjukdomar som diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdomar och högt blodtryck.
En naturlig råvara
Glucanova arbetar med biotekniska processer där upplösliga fibrer, beta-glukaner, som har viktiga hälsofrämjande egenskaper används för att nå denna vision.
Därför menar Jörgen Holm att företaget arbetar både inom traditionell life science, men också inom livsmedelsindustrin. Det är därför både personer med närings- och foodtechutbildningar samt personer med biokemi- och biomedicinutbildningar som är anställda i företaget.
– I traditionell life science arbetar man också med en råvara och omvandlar den till exempelvis en medicin. I ett foodtech-företag arbetar man med en naturlig råvara. I vårt fall handlar det om havre, som vi på olika biotekniska vis förändrar till fiberrik havredryck, berättar Jörgen Holm, och fortsätter:
– Men till skillnad från till exempel medicinteknik så ska det ju även smaka gott som livsmedel. Samtidigt är det viktigt för oss att de förändringar vi gör i havren också ska bidra till att förebygga sjukdomar. Vi kommer ganska nära läkemedelsindustrin. Skillnaden är att ett läkemedelsföretag först kommer in i bilden när sjuka människor ska botas. Vi vill helst inte ha några sjuka personer alls.
Jörgen Holm förklarar att deras produkter också ska bidra till att behandla personer med diagnosticerade sjukdomar. Företaget arbetar med forskning, och gör kliniska studier på både friska och diagnosticerade försökspersoner i samarbete med läkare och kliniker för att vetenskapligt verifiera produkternas egenskaper och kunna dokumentera kliniska bevis.
Behov av nyskapande
En utmaning som Jörgen Holm ser i branschen, är att de stora livsmedelsföretagen inte skapar innovation, utan ofta bara förvaltar de produkter som redan finns.
Han tycker att det är synd för branschen att de stora företagen inte bidrar till innovation och nytänkande, och han är övertygad om att det finns en rädsla för att misslyckas, och att det inte lönar sig att ta risker.
Däremot menar han att de är i de många småföretagen och start up-företagen som innovationen sker, just för att dessa företag vågar ta risker. De bliver belönade med succé om de lyckas, och belönade för försöket om de misslyckas. De brister som Jörgen Holm ser i branschen har varit till fördel för Glucanova, och är en bidragande orsak till att företaget bildades.
För några år sedan konkurrerade flera livsmedelskonsortium om stöd från The European Institute of Innovation & Technology (EIT). Ett av dem var ett konsortium från Sverige, Danmark och andra nordiska länder, som bestod av både företag och stora universitet.
Ett annat var ett konsortium från Tyskland, Österrike och Schweiz, som enligt Jörgen Holm var övertygade om att de skulle lyckas med sina innovativa lösningar om de även inkluderade småföretag. Glucanova blev ett av de företaget, och konsortiet fick stödet.
– De sa att det som var avgörande för att de vann var att deras konsortium hade insett att innovationerna först och främst sker i småföretagen, berättar Jörgen Holm.
Konsortiet som de tre tysktalande länderna etablerade fick namnet Rising Food Stars. I dag består det av 51 företag från hela Europa, med Glucanova som det enda svenska företaget i nätverket. Rising Food Stars ingår i EIT Food, som är Europas ledande innovationssatsning inom livsmedelsområdet, och som innehåller flera framträdande europeiska universitet, forskningscenter och storföretag.
Globala marknader
Glucanova har fått mersmak och arbetar hellre globalt än enbart i Sverige och Öresundsregionen. Deras produkter och fiberrika havreingredienser kan anpassas till de globala marknaderna, och därför arbetar de också med att leverera produkter till både etablerade och nya varumärken på ett globalt plan.
Glucanova arbetar med sin business to business-del i alla världsdelar förutom Sydamerika. Företagets egna produkter på business to consumer-marknaden har ännu inte lanserats. Produkterna ska precis som läkemedel först godkännas runt om i världen. Jörgen Holm berättar att de i Europa får sina godkännande från EFSA (European Food Safety Authority), medan det i USA är FDA (US Food and Drug administration) som godkänner.
– Ett läkemedel ser likadant ut om du säljer det i USA, Kina, Tyskland, Sverige eller Danmark. Men med livsmedel finns det också en annan aspekt, nämligen de kulturella skillnaderna. Med samma patent och bioteknik kan jag utveckla en produkt i Tyskland och testa den tillsammans med tyska läkare på tyska sjukhus. I Hong Kong utvecklar jag produkter som passar för Kina, men fortsatt har samma biotekniska egenskaper som i Tyskland. När allt är klart har jag kunskap om hur produkterna ska se ut för att passa konsumenter i Tyskland och i Kina, säger Jörgen Holm.
Trots att Glucanovas produkter finns på många platser globalt genom andra varumärken upplever Jörgen Holm att det kan finnas utmaningar i marknadsföringen i de olika länderna. Det beror på att det skiljer sig från marknad till marknad hur produkten ska definieras utifrån de rådande regelverken.
– Det är välkänt att det finns en utmaning i vad som kan sägas i samband med marknadsföring av olika produktkategorier på olika marknader. I princip kan definiera sin produkt som ”vanlig mat”, som ”kosttillskott” eller ”medicinsk mat” – där varje kategori har egna regler beroende på den geografiska marknaden, förklarar Jörgen Holm.
Till nytta för sjukvården
Det är just allsidigheten i produkterna, och möjligheten att anpassa dem till olika marknader, som företaget önskar att kunna utnyttja än mer genom att sälja dem i dagligvaruhandeln.
Eftersom produkterna har förebyggande och botande egenskaper ser Jörgen Holm också en unik möjlighet för samarbete med sjukvårdssektorn. En möjlighet som de redan arbetar med, även om han menar att processen kring offentliga inköp är komplicerad i Sverige.
– Vi har projekt där vi arbetar med äldrevården och sjukhus. Vi är med i delprojekt som arbetar med äldre, undernärda personer, där vi arbetar tillsammans med Region Skånes livsstilsakademi, förklarar han.
I de projekten har Glucanova tillsammans med Region Skånes livsstilsakademi och flera småländska regioner, med stöd från EU:s Horizon 2020-program samt Vinnova, utvecklat ett mellanmålskoncept för undernärda patienter med liten aptit, för att de med korta intervaller ska få energitäta och näringsrika måltider, som dessutom smakar gott.
News Øresund – Camilla Neve Lieknins & Kristoffer Dahl Sørensen
NEWS ØRESUND är ett resultat av ett utvecklingsprojekt med Interregfinansiering som under 2012-2014 drevs i samarbete mellan Roskilde Universitet, Lunds universitet och Øresundsinstituttet. Sedan 2015 fortsätter utvecklingen av News Øresund inom Øresundsinstituttet. Under 2019-2020 stärker News Øresund den oberoende bevakningen av regionens life science kluster genom Øresundsinstituttets medverkan i Interregprojektet GC life science analysis initiative.
ØRESUNDSINSTITUTTET är ett oberoende dansk-svenskt kunskapscentrum som genom analyser, fakta, nätverksmöten och medieverksamhet bidrar till en ökad kunskap om utvecklingen i Danmark och Sverige med fokus på Öresundsregionen. Verksamheten drivs utan vinstintresse med finansiering från mer än 100 medlemmar inom offentlighet och det privata näringslivet i Danmark och Sverige.
Nyheterna från News Øresund får fritt återges under förutsättning att News Øresund anges som källa.
Kontakta oss: redaktion (at) newsoresund.org
Mer information: www.newsoresund.org / www.oresundsinstituttet.dk
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen