Connect with us

Arbetsmarknad

5 300 arbetslösa i pendlingsnära skånska kommuner matchar danska bristyrken

Publicerad

den

Jan Juul Christensen, Managing Director för Greater Copenhagen, vid presentationen av den nya rapporten. Foto: News Øresund – Christina Solhøj Hansen

Möjligheterna till arbetskraftsmatchning över Öresund finns huvudsakligen i fyra branscher: ekonomi och administration, handel och service, data- och systemvetenskap och bygg och anläggning. I pendlingsnära skånska kommuner finns inom dessa branscher 5 300 arbetslösa som har utbildningar med inriktningar som matchar ”bristyrken” i region Hovedstaden och region Sjælland. Det skriver den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen i deras nyutgivna rapport ”Matchning av arbetskraft över Öresund” som presenterades den 28:e januari. Rapporten sätter det ansträngda konjunkturläget och höga arbetslösheten i Skåne i relation till den danska sidan av Öresund, där BNP tillväxten är hög och det snarare råder brist på arbetskraft.

Text: Erik Björck/News Øresund

Den svenska sysselsättningen har minskat under 2024 jämfört med föregående år, till följd av den svaga konjunkturen, medan den danska fortsätter att växa. Skillnader i efterfrågan på arbetskraft inom regionen syns enligt Greater Copenhagen tydligt i vakansgraden för lediga jobb (antal lediga jobb/antal sysselsatta). Den var ungefär tre procent i region Hovedstaden i kontrast till södra Sveriges enprocentiga vakansgrad för lediga jobb.

Goda möjligheter att matcha arbetskraften

I Greater Copenhagens kartläggningen av de arbetslösa i de pendlingsnära kommuner (kommuner med en timmes pendlingsavstånd till Köpenhamn eller Helsingör) framkommer att en tredjedel har en eftergymnasial utbildning. Av dessa har cirka 2 100 en utbildning med inriktning mot ett ”bristyrke” på den danska sidan, exempelvis ekonomi och administration, data- och systemvetenskap, bygg och anläggning. Utöver det finns ytterligare runt 3 200 med gymnasiala utbildningar, även de med inriktning mot ”bristyrken” inom ekonomi och administration eller handel och service. Ett bristyrke definieras i Sverige som när 15 procent eller mer av rekryteringsförsöken misslyckas, den danska gränsen ligger vid 20 procent.

Dessa branscher lyfts fram i rapporten som särskilt intressanta, då det finns en tydlig efterfrågan från danskt håll och skånska arbetslösa med rätt kompetenser samt goda förutsättningar för pendling.

Enligt vissa finns lösningen till arbetslösheten regionalt

Sammantaget i de pendlingsnära kommuner, finns det över 36 000 arbetslösa, varav ungefär 39 procent är långtidsarbetslösa. I Skåne är långtidsarbetslösheten en stor utmaning, vilket också lyftes fram av Mats Olsson, sektionschef vid Arbetsförmedlingen i Malmö. Han menade att deras definition för långtidsarbetslöshet börjar förändras till följd av det fortsatt utmanande läget på den skånska arbetsmarknaden.

– Vi på arbetsförmedlingen pratar inte längre bara om 12 månader utan nu är vår fokusgrupp de som varit arbetslösa längre än 24 månader och funktionshindrade såklart, säger Mats Olsson

Enligt Greater Copenhagen, och de andra talarna som närvarade, krävs ett mer regionalt, snarare än ett nationellt, fokus på lösningen av arbetslösheten i Skåne. De vill se ett ökat engagemang för att undanröja gränshinder, vilket skulle öka integrationen av arbetsmarknaden i Öresundsregionen.

Pendlingen ökar men gränshinder finns kvar

Pendlingen över Öresund har ökat stadigt sedan coronapandemin, idag pendlar runt 22 500 dagligen över sundet, enligt Öresundsdatabasens kvartalsstatistik. Enligt en annan rapport ”Produktivitetsvinster för Greater Copenhagen genom att bryta ner gränshinder över Öresund” från Greater Copenhagen skulle en Öresundsregion helt utan gränshinder med liknande pendlingsmönster som inom regionerna se uppåt 95 000 gränspendlare.

Enligt Greater Copenhagen är gränshinder en av de uppenbara orsakerna till att flertalet arbetssökande inte redan pendlar till nya jobb över sundet. I rapporten belyser de ett stort gränshinder, en femtedel av de arbetslösa i de pendlingsnära kommunerna är inte EU-medborgare. Dessa arbetssökande har inte samma tillgång till de danska arbetsmarknaderna, vilket är tydligt från deras andel av de nuvarande gränspendlarna, runt en procent. Orsaken är att de danska reglerna för arbetskraftsrörlighet av icke-EU medborgare skiljer sig från resten av EU.

Utöver detta kan byråkratiska hinder försvåra en anställning över sundet, menade Köpenhamns flygplats HR-direktör, Kathrine Maze, och pekar på att utdrag från belastningsregistret i Sverige inte kan göras digitalt, och i många fall tar lång tid att få fram.

Demografin en ”tidsbomb” enligt rapport från Øresundsinstituttet

Gränspendlingen aktualiseras då det för tillfället finns en stor efterfrågan från danskt håll, och hög arbetslöshet i Skåne. Men gränspendlingen kommer bli viktigare för regionen de kommande åren – speciellt för danskarna. En åldrande befolkning och mindre barnkullar gör att den arbetsföra befolkningen (20–64 år) kommer minska i Öresundsregionen de kommande tio åren enligt en rapport av Øresundsinstituttet.

Minskningen av den arbetsföra befolkningen sker på den danska sidan, Skåne fortsätter öka dock i en långsammare takt än tidigare. Vilket kommer öka konkurrensen om arbetskraft i regionen, incitament finns därmed även på längre sikt att undanröja gränshinder.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Øresund12 timmar sedan

Pendlingen över Öresund ökade med 7 procent, med fler unga pendlare under årets andra kvartal

22 476 personer pendlade över Öresund under andra kvartalet i år. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Öresundsdatabasen. Det är...

Danmark13 timmar sedan

Danska affärsnätverket Cycling Business Network etablerar sig i Sverige

Affärs- och cykelnätverket Cycling Business Network, som redan samlar över 100 företagsledare och beslutsfattare i Köpenhamn, lanserar nu en svensk...

Infrastruktur3 dagar sedan

Ny larmrapport: Flaskhalsar i Tyskland och Sverige kan leda till lastbilskaos i Skåne

Det kommer inte vara möjligt att flytta över den växande mängden godstransporter till järnväg när Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och...

Infrastruktur4 dagar sedan

Citytunneln i Malmö fyller 15 år den 10 december

Den 10 december 2010 invigdes Citytunneln under Malmö av kung Carl XVI Gustaf, men redan den 4 december bjöds allmänheten...

Energi4 dagar sedan

Skånes utbyggnad av förnybar energi tappar fart, visar ny rapport

Solcellsutbyggnaden i Skåne fortsätter, men i avtagande takt, medan vindkraften i princip stått stilla. Samtidigt väntas elbehovet öka kraftigt de...

Samhälle4 dagar sedan

Danske Banks vd: Norden står inför en av de största investeringscyklerna någonsin

Den ekonomiska tillväxten i Norden stärks avsevärt nästa år som en följd av kraftiga investeringar inom försvar och grön teknologi....

Øresund4 dagar sedan

På tisdag är det 10 år sedan beslutet togs om att bilda Greater Copenhagen

Den 2 december 2015 tog danska och svenska region- och kommunpolitiker det sista och avgörande beslutat att från den 1...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.