Politik
Konkreta trafikfrågor samlar Greater Copenhagen
Den gemensamma trafikplanen rosades vid Greater Copenhagen & Skåne Committees toppmöte i Ørestad i måndags. De närmare 200 deltagarna från en lång rad svenska och danska kommuner och regioner fick också höra att regionen står starkt i konkurrensen sett till antal Michelinrestauranger och nationalparker, att ett par hundratusen kronor kan ge över 100 kvalificerade utländska sökande till regionala jobb och förslag på hur hela Greater Copenhagen skulle kunna satsa på att bli koldioxidneutralt.
Steen Christiansen (S), ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee, var nöjd med att de 79 kommunerna och tre regionerna i samarbetet kommit överens om en gemensam trafikplan, den så kallade Trafikchartern.
– Vi lyckas i vårt samarbete när vi är konkreta och vi har haft riktigt bra processer kring trafiksamarbetet, sade han.
Tourism in Skånes vd Pia Jönsson Rajgård pekade på Greater Copenhagen-regionens styrkor inom natur och kultur.
– Om man ser till antalet nationalparker och restauranger i Guide Michelin spelar vi i en helt annan liga. Lägger man ihop kultur- och naturarv i världen är vår region i klass med Katalonien och Toscana, sade hon.
Många kommunpolitiker blev entusiasmerade av Copenhagens Capacitys vd Claus Lønborgs redogörelse för en kampanj under sex veckor i maj och juni 2016 för att rekrytera IT-specialister till regionen. Kampanjen kostade 263 000 kronor och gav 1,4 miljoner personer gick in och tittade på den, 7 400 klickade in på annonserna, 253 personer sökte tjänster och 24 av dem blev intervjuade.
Framöver finns planerade kampanjer inom bland annat finansiell teknologi, logistik och life science.
Dansk Industris branschdirektör för infrastruktur, Michael Svane, tryckte på vikten av att alla regioner och kommuner tillsammans ställer sig bakom vilka infrastruktursatsningar som ska prioriteras, genom den så kallade Trafikchartern.
– Fördelen är att Holger (Schou Rasmussen, borgmästare för Lollands kommun, reds anm) står bakom att vi ska prioritera en HH-förbindelse, precis som Hässleholms kommun står bakom bygget av en hamntunnel i Köpenhamn. Den här regionen är också ett utställningsfönster i förhållande till alla dem som tittar in. Därför är vi är glada för Trafikchartern, som har en gemensam kraft. Frågan är nu bara om man har kraft att stå fast vid den, sade han.
Frågan om vad Hässleholm kan bidra med i Greater Copenhagen-samarbetet – och vad samarbetet kan ge Hässleholm – togs upp av kommunstyrelsens ordförande Lena Wallentheim (S).
– Vi har sett oss lite som Köpenhamns gröna stadsdel. Vi har vacker natur och det skulle kunna vara något för alla invånarna i regionen att ta del av, sade hon.
– Köpenhamn har som mål att bli koldioxidneutrala och det skulle vara en jättevinst för hela regionen om den blev det. Om vi kunde skapa det som första metropol i världen, skulle den teknologi och know-how som vi utvecklade bli en jättevinst för oss i det långa perspektivet. Lolland ett av de ställen där det finns plats att skapa detta, för vi har långt mellan husen, sade Holger Schou Rasmussen (S), borgmästare för Lollands kommun.
Öresundsbron har haft en bärande betydelse för att ett samarbete mellan Danmark och Sverige vuxit fram, menade Henrik Fritzon (S), vice ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee och regionstyrelsens ordförande i Skåne.
– Nu är det dags att ta nästa steg. Vi vill ha en attraktiv storstadsmetropol som på lika villkor kan konkurrera med andra, till exempel Hamburg. Då finns det några viktiga punkter: viktigast är att skapa en gemensam arbetsmarknad. Kan vi få en rörlig arbetsmarknad där alla ser det som naturligt att pendla över en större yta kommer matchningen att funka bättre. Därför är en god regionaltrafik viktig. I vår Trafikcharter har vi som mål att man från alla orter på max en timme ska kunna ta sig med kollektivtrafik till antingen Malmö eller Köpenhamn. Det behövs också en ny Öresundsförbindelse. Vi vill se två stycken: en HH-förbindelse och en metrotunnel mellan Malmö och Köpenhamn, där HH-förbindelsen bör byggas först. Vi driver det hårt mot våra regeringar, sade han.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen