26 september 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on januari 30th, 2015 | by Johan Wessman

0

Trendbrott för trafiken över Öresundsbron

2015-01-30:
Oresundsbron webb

Även bilpendlingen över Öresundsbron vände uppåt under 2014 – men först under det fjärde kvartalet uppger Öresundsbro Konsortiet i sitt bokslut. Foto: News Øresund

Den totala vägtrafiken på Öresundsbron ökade under 2014 med 3,4 procent till i genomsnitt 18 964 fordon per dag. Nedgången för bilpendlingen bröts under fjärde kvartalet även om årssiffran hamnade på minus en procent.

Bokslutet från Öresundsbro Konsortiet pekar på en ljusning i kontakterna över Öresund. För första gången sedan 2009 ökar den totala vägtrafiken över Öresundsbron. Antalet fordon som körde över bron ökade med 3,4 procent till i genomsnitt 18 964 per dag.

Antalet affärsresenärer ökade med 7,9 procent till i genomsnitt 2 758 bilresor per dag medan fritidstrafiken med bropass ökade med 7,6 procent till 5 382 bilresor per dag. Pendlingen minskade däremot under 2014 med en procent till 5 818 bilresor per dag men enligt Öresundsbrokonsortiet vände pendlingen från minus till plus under fjärde kvartalet 2014. Öresundsbrons marknadsandel för personbilstrafiken över Sundet ökade förra året från 81,3 till 82,0 procent.

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökade med 4,8 procent till i genomsnitt 1 155 fordon per dag vilket inte räckte till för att behålla brons marknadsandel som förra året minskade från 53,4 till 53,1 procent av trafiken över Öresund. När det gäller busstrafiken ökade däremot brons marknadsandel från 64,9 till 72,0 procent sedan antalt bussresor stigit till i genomsnitt 138 per dag.

Trafikökningen i kombination med lägre räntekostnader och driftskostnader gjorde att Öresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring steg med 186 miljoner till 783 miljoner danska kronor. Den räntebärande nettoskulden minskade under året med närmare 1,2 miljarder danska kronor. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑