11 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Danmark xx

Published on oktober 28th, 2016 | by Anna Palmehag

0

Tyskland säger ja till höghastighetsjärnväg via Fehmarn Bält

2016-10-28:
jernbane-fehmarnsundsbrucke-webb

55 kilometer ny järnväg ska byggas som en del av de tyska landanslutningarna till Fehmarn Bält-förbindelsen. Foto: News Øresund

Förbundsdagens finansutskott har gett grönt ljus för att de 55 kilometerna ny järnväg som ska byggas som en del av de tyska landanslutningarna till Fehmarn Bält-förbindelsen uppgraderas till 200 kilometer i timmen. Enligt det tidigare förslaget skulle järnvägen bara klara 160 kilometer i timmen och kantas av järnvägsbommar för bilar som skulle korsa rälsen. Det nya förslaget inkluderar vägbroar och tunnlar över och under järnvägen, vilket gör det till en dyrare lösning. I allt kommer det nya förslaget att öka kostnaderna med 100 miljoner euro, så att Tysklands totala investering blir 1,6 miljarder euro.

Med 200 kilometer i timmen på den tyska järnvägen skulle restiden mellan Köpenhamn och Hamburg kortas till 2,5 timme.

– Det har ju varit ett grundläggande problem att tyskarna läste avtalet mellan Förbundsrepubliken och Danmark som att järnvägen skulle uppgraderas till högst 160 kilometer i timmen. Texten skulle självklart förstås som minst 160. Det säger sig självt att 200 kilometer i timmen är mycket bättre – en sådan standard kopplar effektivt Skandinavien till det transeuropeiska nätet, vilket ger större samhällsekonomisk nytta, säger Henrik Sylvan, som är centerledare på Railtech DTU och länge har följt den tyska planläggningsprocessen.

På den danska sidan inkluderar landanslutningarna en ny bana mellan Köpenhamn och Ringsted som ska öppna 2018, en uppgradering av järnvägen till Nyköping-Falster och vidare till tunneln, samt en ny fyra kilometer lång Storströmsbro, som ska stå klar 2022. Den enda återstående flaskhalsen på sträckan Stockholm-Hamburg kommer då att vara den enkelspåriga Fehmarnsund-bron. Henrik Sylvan räknar med att tyskarna hinner bygga ut den 55 kilometer långa nya järnvägen mellan Puttgarden och Lübeck till öppnandet av den fasta förbindelsen 2028.

– Den ekonomiska lönsamheten i det samlade projektet ökar om byggtakten är samstämd. Tyskarna har förmodligen insett att om den nya järnvägen på tysk sida inte är klar innan öppnandet kan bara ett fåtal tåg köra i början. Med hänsyn till restidsmålet på 2,5 timmar kan vi gott vänta med Fehmarnsund-bron. När den är klar kan vi i gengäld glädja oss över ännu mer kapacitet på den samlade sträckan. Och möjlighet till ännu kortare restider, säger Henrik Sylvan.

I november ska Förbundsdagen fatta beslut om anläggningen av järnvägsanslutningarna. Det slutgiltiga beslutet i Tyskland kan dock inte tas förrän miljöprövningarna är klara. (News Øresund – Britt Andresen)

Läs mer: Offentlig høring om Femernforbindelsen afsluttet i Tyskland

Investeringar på 90 miljarder danska kronor kan ge en restid på 2,5 timmar mellan Köpenhamn och Hamburg

  • gront-ljus-till-high-speed_kartaAnläggningskostnad och maxhastighet på järnvägen för Fehmarn Bält-förbindelsen och landanslutningarna
  • Ny järnväg Köpenhamn-Ringsted (250 km/h) 10 miljarder DKK
  • Uppgradering Ringsted-Nyköping/Falster-Holeby (200 km/h) 13 miljarder DKK
  • Fehman Bält-förbindelsen (200 km/h) 55 miljarder DKK
  • Ny järnväg Puttgarden-Lübeck (200 km/h) 12 miljarder DKK

Karta: Railtech DTU


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑