26 juni 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on april 19th, 2017 | by Johan Wessman

0

Tysk miljöprövning av Fehmarn Bält-tunneln väntas bli klar nästa sommar

2017-04-19:

De tyska myndigheternas miljöprövning av Fehmarn Bält-tunneln ska vara klar sommaren 2018 uppgav Schleswig Holsteins transportminister Reinhard Meyer på tisdagen vid ett möte med Danmarks transportminister Ole Birk Olesen i Köpenhamn. Karta: Femern A/S

Det blir inga fler förseningar. Nästa sommar ska de tyska myndigheternas miljöprövning av den kommande dansk-tyska tunneln under Fehmarn Bält vara klar. Det var budskapet när Schleswig Holsteins transportminister Reinhard Meyer på tisdagen mötte Danmarks transportminister Ole Birk Olesen i Köpenhamn.

Vid mötet i Köpenhamn träffade Schleswig Holsteins transportminister Reinhard Meyer såväl Danmarks transportminister Ole Birk Olesen som representanter från de sju danska partier som står bakom avtalet om den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält. Reinhard Meyer upplyste vid mötet att det inte förväntas några ytterligare förseningar av den tyska myndighetsprocessen och att ett tyskt myndighetsgodkännande kan förväntas till sommaren 2018. Det uppger Transport- Bygnings- och Boligministeriet i ett pressmeddelande.

– Vi har förlorat ett halvår på projektet. Det finns det flera orsaker till. Några av dem finns hos Femern A/S och andra hos de tyska myndigheterna. Men nu räknar vi med att kunna ha ett plangodkännande klart till sommaren 2018, sade Reinhard Meyer vid ett efterföljande pressmöte enligt ing.dk.

Miljögodkännandes är dock inte tillräckligt för att bygget av Fehmarn Bält-tunneln ska kunna påbörjas. De tyska myndigheterna behöver också invänta eventuella överklaganden av byggprojektet. Enligt ing.dk är det mer eller mindre givet att projektets motståndare kommer att överklaga till Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Enligt Reinhard Meyer tar en sådan prövning omkring två år och om domstolen därefter ger klartecken kan tunnelbygget inledas tidigast sommaren 2020.

Danmarks transportminister Ole Birk Olesen trodde dock inte att hela bygget behöver invänta Forbundsforvaltningsdomstolens eventuella beslut utan att det kan bli möjligt att till exempel påbörja arbetet med anläggningarna på landsidan. Med tanke på att Danmark beviljats 4,4 miljarder i EU-stöd till Fehmarn Bält-tunneln för perioden 2016-2019 och som nyss förlängts till 2020 gäller det att motsvarande byggarbeten genomförs under perioden. Transport- Bygnings- och Boligministeriet har dock fått signaler från EU om att stödet kan komma att förlängas till både 2021 och 2022. Det statliga danska projektbolaget Femern A/S räknar med att tio procent av budgeten för anläggningsfasen bekostas med EU-medel vilket förutsätter att EU även under nästa budgetperiod 2020-2027 prioriterar Fehmarn Bält-tunneln.

Fehmarn Bält-projektet har haft det motigt under de senaste åren med oväntade fördyringar och en oväntat tuff tysk miljöprövning där det inkom 12 600 invändningar från personer och organisationer. Rederiet Scandlines, som idag har ett lönsamt monopol på sträckan Rödby – Puttgarden, har protesterat såväl hos EU-Kommissionen och EU-Domstolen mot som de hävdar otillåtet statligt stöd till den blivande tunnelförbindelsen. Dessutom har Scandlines enligt bland andra finans.dk  anlitat konsulter och lobbyister och köpt tjänster av den tyska miljöorganisationen Nabu i kampen för att hindra eller försena tunnelbygget.

Den 18 kilometer långa Fehmarn Bält-tunneln har en budgeterad byggkostnad på 52,6 miljarder danska kronor inklusive en reserv på sju miljarder. Byggtiden är beräknad till 8,5 år. Tunneln byggs av det statliga danska företaget Femern A/S och som redan förra året tecknade fyra stora kontrakt med byggkonsortier om tunnelbygget. På dansk sida pågår redan omfattande förberedelser av tunnelprojektet med pågående bygge av höghastighetsjärnväg (250 km/h)  Köpenhamn-Ringsted som invigs den 9 december 2018 och beslut om uppgradering av järnväg och broar ända fram till Rödby. Den nya och förbättrade järnvägen gör det till exempel möjligt att resa mellan Nykøbing Falster och Köpenhamn på mindre än en timme jämfört med 1,5 timmar idag. (News Øresund)

 

 

 

 

 

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑