23 september 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on december 4th, 2015 | by Johan Wessman

0

Tågkaos väntar över Öresund när ID-krav införs 21-22 december – resan mellan Köpenhamn och Malmö kan ta upp till 90 minuter

2015-12-04:
Stationen Kastrup webb

DSB kommer med hjälp av ett inhyrt vaktbolag sköta ID-kontrollen av passagerare med Öresundståg på väg mot Sverige även om det juridiskt sett är Skånetrafiken som är ansvarig. Södra perrongen vid Københavns lufthavn kommer att delas av i två delar och samtliga passagerare från Köpenhamn på väg till Sverige måste kliva av tåget, ta rulltrappan upp till avgångshallen och köa vid en ID-kontroll innan de tar rulltrappan ner igen och kan kliva på ett senare tåg på väg mot Sverige. Foto: News Øresund

Räkna med överfulla och kraftigt försenade Öresundståg, färre turer i rusningstrafik och tågbyte vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Det varnar Skånetrafiken för i samband med att en ny lag väntas träda i kraft den 21-22 december och som kräver att transportföretagen gör ID-kontroller av samtliga passagerare som reser från Danmark till Sverige. Anledningen är att regeringen vill stoppa inflödet av passlösa flyktingar till Sverige. Det uppger Sydsvenskan.

Förseningarna från ID-kontrollerna kommer att slå hårt mot:

  • Pendlare som bor i Skåne och arbetar i Köpenhamn
  • Danska arbetsgivare med svensk personal
  • Handel och turism i främst Köpenhamn och Malmö
  • Köpenhamns flygplats i Kastrup – södra Sveriges internationella flygplats med många passagerare som kommer med Öresundståg och med många svenskar i personalen

– Vi får svårt att ha långa tåg. Därför får vi väldigt fulla tåg. Det blir halverad kapacitet. Därför kan vi bara köra var tjugonde minut. Det blir tågbyte för alla resenärer på Kastrup. Därför blir det långa köer, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, till Sydsvenskan.

Han varnar för att en resa mellan Köpenhamn och Malmö, som idag tar 35 minuter, kan ta upp emot en och en halv timme när ID-kontrollerna genomförs. För Öresundståg från Malmö mot Köpenhamn väntas inte samma problem eftersom det inte kommer att ske någon ID-kontroll i den färdriktningen.

Skånetrafiken har förgäves bett regeringen att istället samordna ID-kontrollen med den gränskontroll som redan införts med poliser vid stationen i Hyllie. Nu har de istället tvingats ta fram en nödplan tillsammans med danska DSB.

Idag fredag ska regeringen klubba en lagrådsremiss som bland annat inför ett krav på att transportföretagen gör en ID-kontroll av samtliga passagerare innan färden går vidare från Danmark mot Sverige. Nästa vecka ska riksdagen besluta om lagen och om det går som planerat kommer ID-kontrollerna att införas den 21-22 december.

Eftersom DSB anser att det inte är möjligt att göra ID-kontrollen ombord på Öresundstågen tvingas alla passagerare på väg från Danmark mot Sverige byta tåg vid stationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Där kommer södra perrongen att delas av i två delar, en för avstigande och en för påstigande som ska åka mot Sverige. Alla passagerare som stigit på i Ørestad, Köpenhamn eller andra danska stationer måste då gå av vid Kastrup, ta rulltrappan upp till flygplatsterminalen och köa för att passera en ID-kontroll innan de kan åka ner till den andra delen av perrongen för den fortsatta färden mot Sverige. Enligt Skånetrafiken väntas ID-kontrollen ta minst 20 minuter vilket gör att resenärerna får åka vidare mot Sverige ett eller två tåg senare. Är tågen försenade riskerar passagerare som ska mot Lund ytterligare en försening när tågen vid Malmö Central måste vänta in nästa avgång i tidtabellen. (News Øresund)

Fakta: trafiken över Öresund

För att ge en rättvisande och säsongskorrigerad bild av den genomsnittliga dagliga trafiken över Öresund används här nedan helårstal för 2014. Sedan dess och fram till och med oktober 2015 har antalet fordon över Öresundsbron ökat med 1,9 procent och med 0,6 procent på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. Antalet resande med Öresundståg över Öresundsbron har under årets tio första månader ökat med 4 procent medan antalet sålda tågbiljetter på HH-leden minskat med 0,5 procent.

97 800 personer reste över Öresund en genomsnittlig dag 2014
varav
… 
74 800 över Öresundsbron
… 23 000 med färja Helsingborg-Helsingør

15 200 pendlade dagligen över Öresund under 2014
15 200 personer pendlade till ett arbete på andra sidan Öresund under 2014 enligt Øresundsinstituttets beräkningar som baseras på statistik från Örestat. Huvuddelen (93%) pendlar från Skåne till Själland.

18 955 fordon åkte över Øresundsbron en genomsnittlig dag 2014
varav
…
 17 132 personbilar
… 1 155 lastbilar
… 138 bussar
33 procent av personbilarna är bilpendlare
Av resenärerna som dagligen åker över Øresundsbron färdas:
 41 500 med bil
 och 33 300 med tåg

4 888 fordon åkte med färjorna Helsingör-Helsingborg en genomsnittlig dag 2014
varav
…
 3 751 personbilar
… 1 013 lastbilar
… 
53 bussar

Källor: Øresundsbro Konsortiet, Trafikstyrelsen och Danmarks Statistik

 

Fakta: Avstånd och restider mellan Malmö och Köpenhamn

Bilresa över Öresundsbron
Avstånd: 46 km
Restid: 50 minuter

Bilresa via Helsingborg-Helsingör
Avstånd: 108 km
Restid: 120 minuter

Tågresa över Öresundsbron
Restid: 35 minuter (exkl effekter från gräns/id-kontroller)

Tåg/färjeresa via Helsingborg-Helsingör
Restid: 2 timmar och 20 minuter

Källa: Øresundsinstituttets beräkningar

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑