21 oktober 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on juni 8th, 2017 | by Johan Wessman

0

Svenska tågproblem skapar förseningar i Danmark

2017-06-08:

Förseningarna från Trafikverkets stora spårarbete norr om Hässleholm sprider sig till Danmark och trafiken med Öresundståg på Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör uppger DSB. Foto: News Øresund

Spårarbetet på järnvägen norr om Hässleholm ställer till problem även för järnvägstrafiken på Själland. Enligt danska tågföretaget DSB har andelen försenade Öresundståg från Sverige ökat från normala 8,5 – 9,8 procent till mellan 14,9 till 16,1 procent sedan Trafikverket påbörjade arbetet med att byta ut sju mil järnvägsräls mellan Vislanda och Ballingslöv.

– Vi har uppmärksammat Trafikverket på att vi inte är nöjda med att så många tåg från Sverige är försenade, säger DSB:s informationschef Tony Bispekskov till News Øresund.

Resenärerna på Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör får nu uppleva att färre tåg avgår i tid när förseningarna från Sverige sprider sig vidare i det danska tågsystemet. Från DSB:s sida ställer man sig frågande till varför Trafikverket inte diskuterat med tågoperatörerna om en prioriteringsplan för hur antalet tågavgångar minskas under spårarbetet och om väntetidsbestämmelser som reglerar hur mycket ett tåg kan vara försenat innan avgången ställs in.

Lennart Andersson, chef för Trafikverkets region syd, berättar att de blivit överraskade av de stora trafikproblemen som spårarbetet medfört. Samtidigt betonar han att utbytet av sju mil räls mellan Vislanda och Ballingslöv är det största underhållsarbetet som pågår i Sverige just nu och att det på sikt ska ge en stabilare tågtrafik. Arbetet påbörjades den 22 april och ska vara klart den 27 juni.
– Den bristande punktligheten vi har nu är uppe till diskussion i Trafikverkets ledning. Det görs även avstämningar med våra danska kolleger om påverkan på trafiken med SJ-tåg och Öresundståg.

Att ändra körplanen för tågoperatörerna tar tid och Lennart Andersson är tveksam till om det är möjligt innan spårarbetet avslutas den 27 juni.
– Vi får fundera över hur vi i framtiden kan bli en robustare trafik för tåg som kör igenom ett spårarbete. (News Øresund)

Läs mer: 

Ikea har tröttnat på tågkaoset och hyr in bussar som kör anställda från Malmö och Lund till jobbet i Älmhult

 

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑