23 juni 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Arbetsmarknad xx

Published on maj 21st, 2014 | by Johan Wessman

0

Strejkvarsel kan stoppa Öresundstågen 2 juni

2014-05-21:
Oresundståg mötande tåg

Från den 2 juni har lokföraren Villy Bratuscheks fackförbund Seko varslat om strejk för alla anställda ombord på de svenska Öresundstågen. Foto: News Øresund – Johan Wessman

En tågkonflikt hotar att stoppa trafiken med Öresundståg i Sverige och fram till huvudbangården i Köpenhamn den 2 juni. Svenska LO-facket Seko har varslat om strejk orsakat av att tågoperatören Veolia kräver att ett stort antal lokförare och tågvärdar omvandlar heltidsjobb till deltidsjobb.

Under tisdagen varslade Seko om strejk och total arbetsnedläggelse från den 2 juni klockan 03.00 för samtliga medlemmar som är anställda hos Veolia och som arbetar på Öresundstågen och Snälltåget.
Seko motiverar strejkvarslet med att Veolia försöker dumpa villkoren för de anställda genom att omvandla två tredjedelar av tågvärdarnas och hälften av lokförarnas heltidsjobb till deltidsanställningar. Ytterligare ett stort antal medarbetare får enligt Veolias krav sina fasta jobb omvandlade till timanställningar.

– Det är en kraftfull strejk, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia, till TT.
Han påpekar att konsekvenserna av en tågstrejk är svåra att överblicka i nuläget.
Veolia kör de svenska Öresundstågen från Göteborg, Kalmar och Karlskrona genom Skåne och fram till Huvudbangården i Köpenhamn. De danska Öresundstågen körs av DSB Øresund på Kustbanan mellan Helsingör och Köpenhamn vidare över Öresundsbron fram till Malmö Central.
Även Veolias tåglinje Snälltåget med trafik Åre-Stockholm-Malmö-Berlin berörs av strejkvarslet.

De svenskägda Öresundstågen körs av Veolia på uppdrag av Öresundståg AB som ägs gemensamt av Skånetrafiken, Blekingetrafiken, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Hallandstrafiken och Västtrafik. (News Øresund)

Läs mer: Konflikt om fler deltidsjobb på Öresundstågen kan ge tågstrejk


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑