16 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Stjärnarkitektens arvtagare skapar exportsuccé

Stjärnarkitektens arvtagare skapar exportsuccé

2014-04-10:
Mette_Kynne

Mette Kynne Frandsen, vd för Henning Larsen Architects i Köpenhamn. Foto: News Øresund – Anna Wahlgren

Hon har tagit över en av Danmarks mest kända arkitektbyråer efter grundaren och frontfiguren Henning Larsen och fått den att växa sig ännu större. Nu står Mette Kynne Frandsen inför en ny utmaning. En bransch som inte längre bara handlar om att vinna tävlingar.

En av Danmarks mest berömda arkitekter gick bort förra året. Henning Larsen har bland annat ritat Operan i Köpenhamn, utrikesdepartementet i Riyadh och mottagit arkitekturens Nobelpris, Praemium Imperiale.
Hur ska ett företag som är så tydligt uppbyggt kring och förknippat med sin grundare kunna leva vidare? Det var temat för Mette Kynne Frandsens MBA-examen som hon läste vid sidan av sitt arbete som arkitekt hos Henning Larsen i början av 2000-talet. Examensuppgiften var att ta fram en handlingsplan.
– När den var färdig sa Henning Larsen att jag skulle vara direktör. Du får uppgiften!

Mette Kynne Frandsen skrattar högt när hon berättar det och verkar än idag närmast förvånad över hur det blev. Men hon har gått in för uppgiften.
– Jag tog hans ord mycket seriöst.
Uppdraget var inte bara att leda arkitektbyrån utan även att säkra generationsskiftet. I det ingick också att övertyga Henning Larsen om att överlämnandet till henne själv och kollegorna i partnergruppen, som numera äger företaget, var rätt.
– En av de sista gångerna som jag besökte honom sa han: om jag bara var 20 år igen för ni gör så mycket spännande saker nu. Det är mission completed. Sen betyder inte det att det inte finns massor av utmaningar. Det är som att jag gör en egen ny avhandling nu för att säkra att vi fortsätter växa.

Skandinavisk arkitektur är populär. En av de mest kända byggnaderna är Operahuset i Sydney som är ritat av den danske arkitekten Jørn Utzon. De danska arkitektföretagen exporterade för 546 miljoner danska kronor till utlandet under 2012, visar siffror från föreningen Danske Arkitekturvirksomheder. Det är en ökning med 33 procent sedan 2009.
Henning Larsen Architects utsågs förra året till en av Danmarks exportkanoner. I sällskap med bland annat leksakstillverkaren Lego och skoproducenten Ecco tog de sig in på listan över 30 utvalda exportföretag. En internationalisering har stått högt på agendan för Mette Kynne Frandsen sedan hon tog över byrån 2003. Under tiden har de utländska uppdragen ökat från att utgöra 15 till 60 procent av företagets omsättning.
– Skandinavisk arkitektur står otroligt starkt. Det är ett fantastiskt brand ute i världen. Det har att göra med att vi är bra på att samarbeta, att lyssna och förstå. Och så levererar vi arkitektonisk kvalitet.

Uppdragen utanför Danmarks gränser har inneburit att Henning Larsen Architects numera har sex andra kontor förutom huvudsätet på Vesterbro i Köpenhamn. De ligger i Riyadh, Istanbul, München, Oslo, Färöarna och snart även i Hongkong dit Mette Kynne Frandsen ska resa veckan efter att vi träffas. I hennes skrivbordslåda finns ingen nedskriven plan för var nästa utländska kontor ska ligga. Det beror på vilka uppdragen blir.
– När vi vinner ett uppdrag utanför Danmark ska vi vara tätt på. Det är närmast ett krav utifrån det sättet som vi arbetar på. För att kunna skapa kvalitet behöver vi förankra projektet lokalt och ha lokala arkitekter anställda som förstår det.

MetteKF

– Skandinavisk arkitektur står otroligt starkt. Det är ett fantastiskt brand ute i världen. Det har att göra med att vi är bra på att samarbeta, att lyssna och förstå, säger Mette Kynne Frandsen. Foto: News Øresund – Anna Wahlgren

Det är förmiddag på kontoret i Köpenhamn. I matsalen på tredje och översta våningen pågår en föreläsning. I verkstaden längst ner snickras det på modeller till en utställning på det danska konstmuseet Louisiana om arabisk arkitektur. Henning Larsen Architects ska bidra med sina erfarenheter från projekt i Mellanöstern. Planlösningen är öppen mellan kontorets våningar och tomrummet i mitten når upp till stora takfönster som avslöjar vilken färg himlen har för dagen. Att ta vara på dagsljuset är en central del i företagets arbetssätt och ett arv från grundaren som har kallats ”Ljusets mästare”.
– Det ligger i vårt DNA från Henning Larsen att fokus är på dagsljus som ska fylla rummen och skapa upplevelsen av rummet. Sol är en gratis resurs om vi använder det klokt. Vi ska inte bygga för att solavskärma och sitta i mörker, säger Mette Kynne Frandsen.
Det handlar inte längre bara om tankar om eller en känsla för att det är viktigt, menar hon. Idag finns det specialister på dagsljus och en större kunskap om den positiva effekt som ljus har på oss människor. Dagsljus är den viktigaste parametern för att designa hållbara byggnader och ska användas på rätt sätt, menar hon. Det handlar bland annat om att välja rätt material och att anpassa arkitekturen efter husets orientering i olika väderstreck.

För arkitekter som vill slå igenom utomlands och klara sig i den internationella konkurrensen är det viktigt att ha prestigeprojekt på hemmaplan att visa upp som referenser. När tävlingen om att rita den kommande stora forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) i Lund avgjordes förra året stod Henning Larsen Architects slutligen som vinnare. Betydelsen av ett så komplext bygge kommer att ge tillgång till ännu fler utländska uppdrag framöver, tror Mette Kynne Frandsen. Men byrån har redan vuxit och ska inte heller växa bara för växandets skull, lägger hon snabbt till. Idag har företaget omkring 240 anställda vilket är en fördubbling jämfört med för tio år sedan.
– Den största utmaningen är att hålla samman som en organisation samtidigt som vi utnyttjar möjligheterna som finns globalt. Vi kan inte kontrollera allt som görs på våra olika kontor, säger Mette Kynne Frandsen.
Det innefattar att värna om företagets särart och att säkra en sund tillväxt, menar hon och poängterar att det ger mycket tillbaka att utmanas av andra kulturer och klimat. Det inspirerar och förs vidare till andra projekt, även på hemmaplan i Danmark.

 

2005 fick Köpenhamn en ny ikonbyggnad. Ett nytt operahus med det kungliga slottet Amalienborg som granne på andra sidan kanalen. Huset hade finansierats med donationer från en gigant inom danskt näringsliv, skeppsredaren Mærsk Mc-Kinney Møller. Arkitekt var Henning Larsen. En bok och gamla tidningsartiklar skvallrar om ett samarbete som inte var utan konflikter. Mærsk Mc-Kinney Møller ska bland annat ha nekat Hening Larsen hans önskan om en ren glasfasad på huset och de horisontella stålbjälkarna gav huset smeknamnet ”brödrosten” i folkmun.
– Det blev en intressant mediehistoria. Att det var just de här två männen bidrog nog, säger Mette Kynne Frandsen.
Annars har Henning Larsen Architects varit förskonade från dålig publicitet. Hur skapar man en god story kring sitt företag?

Operaen Holmen Copenhagen 20130922_076 kopia

Operan i Köpenhamn ritades av Henning Larsen. Foto: News Øresund – Johan Wessman

– Självklart finns det diskussioner i alla projekt. Det är viktigt att vi har våra ståndpunkter. Med vårt sätt att arbeta, med många partner, skulle vi inte nå det bästa resultatet om vi bara valde de lätta lösningarna. Det är viktigt att vi håller fast vid vår ämneskunskap om vi inte tror på något, men vi ska hitta lösningar som sakpar värden för alla parter och för samhället i stort. Det ska inte sluta i en konflikt som går ut i tidningarna, säger Mette Kynne Frandsen.

Arbetssättet med många partner som hon nämner är delvis nytt för Henning Larsen Architects. Hittills har det handlat om att vinna stora arkitekttävlingar, gärna om prestigefyllda projekt runtom i världen. Sedan en tid tillbaka har byrån två ben att stå på.
– Vi har ändrat fokus. Tävlingar är inte det enda sättet vi arbetar på. Vi har två strategier för att få uppdrag och det andra är att arbeta med uppdrag helt från start när det pratas om en vision. Ett exempel är Kanalvejsprojektet i Lyngby med Microsofts nya danska huvudkontor där vi har varit med från början tillsammans med Microsoft, Lyngby-Taarbæk Kommune och Danica Ejendomme som investerare, säger Mette Kynne Frandsen.
I grund och botten handlar det om att krama ut så mycket som möjligt ur en investering.
– Krisen har bidragit till att tvinga fram det. Samhällsekonomiskt tror jag att vi får mer ut av det arbetssättet än att delta i många tävlingar där fem eller tio arkitektbyråer gör samma arbete, utan dialog med varandra, och där en får uppgiften i slutändan.
Det nya arbetssättet kommer inte bara från arkitekternas håll utan även från investerarna och entreprenörerna.
– Det är ett skifte i tiden. Det läggs ut fler ramavtal i Danmark idag. Det är inte bara en designtävling utan det handlar om att bli vald som samarbetspartner. Då går sättet man arbetar på, kunskapen man har, och självklart de arkitektoniska färdigheterna med en vacker design hand i hand med kraven.

Mette Kynne Frandsen återkommer ofta till vikten av att hålla fast vid det som är typiskt för Henning Larsen Architects. Hon har själv jobbat med att skapa Uppsala konsert- och kongresshus som kopplade samman staden som tidigare var uppdelad i två delar.
– Konsertsalen har lagts en våning upp eftersom botten ska användas av staden. Den är helt öppen med utställningar, caféer, restauranger och bibliotek. Befinner du dig högre upp i huset ser du ut över staden. Det är upplevelsen som är utgångspunkten.

 I vilken utsträckning kan ni arkitekter förnya er?
– Det finns några arkitekter som har en bestämd stil och man kan säga om huset har ritats av Frank Gehry eller Santiago Calatrava, men annars kan det vara svårt att säga exakt vem som har gjort det när man ser designen. Vi blir inspirerade av varandra.
Ju mer spektakulärt bygge, desto mer uppmärksamhet. Eller? Mette Kynne Frandsen tror att det är på väg att förändras. Ikonbyggen handlar inte längre bara om ett högt torn och en spännande fasad, utan huset ska även bidra med något nytt till platsen, menar hon.
Förra året vann Henning Larsen Architects som första danska arkitektbyrå den prestigefyllda europeiska utmärkelsen för samtidsarkitekter, Mies van der Rohe-priset, för arbetet med konserthuset och konferenscentret Harpa på Island. I projektet har de samarbetat med den dansk-isländska konstnären Olafur Eliasson och för Mette Kynne Frandsen är det ett bra exempel på att sociala värden numera finns med i begreppet.
– Det är ett ikonbygge, men juryn argumenterade för att projektet har gett invånarna en stolthet efter krisen. Det används som mycket mer än ett konserthus. Då har det lyckats, det är något man är stolt över och som kan användas.

Att bli arkitekt var inte ett självklart val för Mette Kynne Frandsen. Hon ville egentligen jobba med teater eller scenografi. Men när hon inte kom in på teaterhögskolan började hon istället att läsa till arkitekt.
– Det tog inte lång tid innan jag förstod att det var arkitekt jag skulle vara. Det är ett helt unikt jobb och jag skulle inte kunna tänka mig något annat.
Men det är ett yrke fullt med utmaningar, medger hon.
– Det är nog inget som är så komplext som byggeri. Men det är en stor tillfredsställelse, när det står färdigt, säger hon. (News Øresund/Øresund Magazine – Jenny Andersson)

 

Henning Larsen Architects
Antal anställda: 240
Kontor: København
Dotterbolag: Oslo, Færøerne, München, Istanbul, Riyadh og Hong Kong
Direktion: Adm. Direktør Mette Kynne Frandsen og direktør Louis Becker
Partnergrupp: Louis Becker, Werner Frosch, Anne Marie Galmstrup, Signe Kongebro, Jacob Kurek, Mette Kynne Frandsen, Ingela Larsson, Lars Steffensen, Anders Sælan, Peer Teglgaard Jeppesen og Søren Øllgaard
Omsättning: 170 mio. DKR

 

Mette Kynne Frandsen
Bor: Frederiksberg
Ålder: 53
Familj: gift med Thorben Schmidt, arkitekt och partner hos Wohlert Arkitekter. Tillsammans har de två vuxna döttrar.
Utbildning: Arkitekt, MBA BYG (Copenhagen Business School, 2004)
Externa uppdrag: The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation (deputy chairwoman)
The Danish Architecture Centre (deputy chairwoman)
Wonderful Copenhagen (board member)
JP/Politikens Hus (board member)
Maj Invest (board member)
Intresse: Jag reser mycket både i förbindelse med mitt arbete och med min familj. Mötet med andra kulturer och människor ger mig energi.

 

3 platser som Mette Kynne Frandsen gillar i Köpenhamn
1. Stemningen omkring Vesterbrogade og Værnedamsvej
2. Frederiksberg Have. Romantisk landskabshave med små søer og kanaler.
3. Den Hvide Kødby med gallerier og kreative erhverv

 

 Dansk arkitektur på export
Henning Larsen Architects har haft stora framgångar internationellt, men de är inte den enda arkitektbyrån från Danmark på den internationella scenen. Några andra exempel är Schmidt Hammer Lassen, C. F. Møller och det senaste stjärnskottet på den danska arkitekturhimlen, Bjarke Ingels. Han driver sedan 2006 den egna byrån BIG med kontor i Köpenhamn och New York och har bland annat ritat flera prisbelönta bostadshus i Köpenhamns nybyggda område Ørestad.


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑