25 juni 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Skåne erbjuder Danmark att bli delägare i Öresundståg AB

Skåne erbjuder Danmark att bli delägare i Öresundståg AB

2014-11-12:
Oresundstog webb

Region Skåne har erbjudit danska staten att bli delägare i det svenska bolaget Öresundståg AB. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Ett gemensamt dansk-svenskt regionalt tågbolag som driver Öresundstågstrafiken över sundet diskuteras. Region Skåne har bjudit in den danska staten att bli delägare i det svenska bolaget Öresundståg AB. Danmarks transportminister är öppen för förslaget.

– Jag vill inte avvisa möjligheten att det framöver ingås ett kontrakt mellan den danska staten och en svensk tågoperatör vad gäller tågbetjäningen av sträckan mellan landgränsen mot Sverige och Köpenhamn, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) till News Øresund.

Inbjudan från den svenska sidan bekräftas av Region Skånes tidigare ordförande Pia Kinhult. Hennes förslag innebär en lösning där danska staten blir minoritetsägare i Öresundståg AB som då skulle upphandla en gemensam operatör för all Öresundstågstrafik. Idag körs tågen av två olika operatörer i Sverige och Danmark som köps in av Transportministeriet i Danmark och de sex länen i Sverige genom bolaget Öresundståg AB.
Ett möte kommer att äga rum under november månad mellan politikerna från svensk och dansk sida sundet för att diskutera frågan. Men det finns fler punkter på agendan. Bland annat vill den danske ministern att Öresundstågen framöver ska vända vid Österport station och inte köra vidare till Helsingör som de gör idag. Han har siktet inställt på år 2020 för fullt genomförande.
– Eftersom strukturen, passagerarutvecklingen och trafikens fokus är olika på de två sträckorna skulle det vara meningsfullt för båda sträckorna att skilja tågdriften åt, säger han.

Ministern hänvisar till att endast tre procent av passagerarna som kliver på mellan Helsingör och Hellerup åker vidare mot Sverige och att andelen svenska passagerare som sitter kvar på tågen när de kör vidare norrut från Köpenhamn på Kustbanan är densamma. Dessutom anser han att de svenska Öresundstågen, som kör till och från Göteborg, Karlskrona och Kalmar, skapar problem med punktligheten när de blandas med den danska trafiken som kör kortare sträckor och är en mer utpräglad pendlingstrafik.

Från Region Skånes sida hoppas man att trafiken fortsätter för att i framtiden kunna skapa en ringlinje kring sundet om en fast förbindelse i norra Öresund beslutas. Dessutom vill de gärna trafikera fler sträckor i Danmark, bland annat söderut mot Tyskland och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen som ska stå klar 2021.
– Allt kanske inte måste lösas i höst, men det måste börja diskutera nu. Vi vill inte stå inför en situation där det finns en ny fast förbindelse eller järnväg utan bra tankar om hur de kan användas, säger Mikael Stamming, utvecklingsdirektör på Region Skåne. (News Øresund – Jenny Andersson)

 

Läs mer: News Øresunds kvartalsmagasin granskar trafiken med Öresundståg

News Oresund omslag SE


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑