18 oktober 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on september 27th, 2014 | by Johan Wessman

0

Sista färjan avgår mellan England och Danmark

2014-09-27:
SONY DSC

När DFDS färja Sirena Seaways måndagen den 29 september slutar trafikera linjen Esbjerg-Harwich innebär det att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt. Foto: DFDS

Under söndagen seglar färjan Sirena Seaways för sista gången med passagerare den 18 timmar långa färden från Harwich till Esbjerg. Dagen innan gjordes den sista turen i andra riktningen. På måndag upphör den klassiska trafiken med passagerarfärja mellan Danmark och England.

När passagerarna väljer lågprisflyg före färjan och EU nästa år inför nya hårdare miljöregler för fartyg tvingas det danska rederiet DFDS att lägga ned färjelinjen mellan Esbjerg och Harwich. Det innebär att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt. Däremot behåller DFDS den renodlade godslinjen mellan Esbjerg och Immingham.

DFDS meddelar på sin hemsida att företaget i helgen seglar för sista gången med passagerare på den anrika färjerutten mellan Esbjerg och Harwich som funnits sedan 1875. Linjen har drabbats hårt av slopad tex-free försäljning och en ökad konkurrens från lågprisflyg. Antalet årliga passagerare på linjen har rasat från 300 000 till 80 000 samtidigt som godsfrakterna mellan Danmark och England minskat.

I ett försök att rädda passagerarlinjen mellan Esbjerg och Harwich har DFDS bytt till fartyg som tar både passagerare och gods, minskat bemanning och antalet avgångar och satsat mer på marknadsföring.
 Men det har inte räckt för att minska kostnaderna tillräckligt mycket. Enligt företaget kommer EU:s nya svaveldirektiv att öka kostnaderna för färjelinjen med minst 20 miljoner danska kronor nästa år.

EU:s nya svaveldirektiv innebär att fartyg som seglar på Nordsjön, Östersjön och i Engelska Kanalen från den 1 januari 2015 inte får släppa ut mer än 0,1 procent svavel från bränslet. För att klara miljökravet måste rederiet antingen installera reningsanläggningar eller gå över till dyrare lågsvavligt bränsle. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑