17 augusti 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Scandlines pressar Fehmarntunneln med EU-anmälan

2014-06-11:

Rederiet Scandlines har lämnat in en omfattande anmälan till EU där de hävdar att finansieringen av den blivande tunneln under Fehmarn bält strider mot EU:s konkurrensregler genom bland annat obegränsade statliga kreditgarantier. Det uppger danska tidningen Berlingske.

Scandlines driver färjelinjen mellan danska Rødby och tyska Puttgarden och kräver att deras verksamhet ska kunna drivas på samma konkurrensvillkor som den blivande statsägda bil- och tågtunneln under Fehmarn bält. Rederiet klagar även på att tunnelprojektet innebär att deras kunder får sämre tillgång till färjehamnarna.

Enligt den anmälan som Scandlines lämnade in till EU:s konkurrensenhet den 5 juni är tunnelprojektets dokumentation felaktigt med trafikprognoser och samhällsekonomiska analyser som är mer än tio år gamla. Enligt Scandlines anmälan är tunnelprojektets trafikprognoser övervärderade och bygger bland annat på att rederiet upphör med sin färjeverksamhet över Fehmarn bält

Juristprofessorn Michael Steinicke från Aarhus Universitet, som forskar om statsstöd och konkurrensrätt i EU, tror inte att Scandlines anmälan riskerar att stoppa tunnelprojektet.
– EU:s infrastrukturfond stöttar projektet, så jag kan inte se att deras anmälan kommer att välta hela Fehmarnprojektet. Men den kan ändra på de villkor som projektet genomförs på, säger han till Berlingske.

Scandlines ägdes tidigare av den tyska och danska staten men såldes 2007 till kapitalfonden 3i och Allianz Capital Partners. Enligt Berlingske kommer tunneln under Fehmar bält att drastiskt minska rederiets intäkter.
Enligt Berlingske är det Scandlines som kontaktat tidningen och informerat om deras överklagan och därefter har tidningen låtit två experter värdera innehållet i dokumenten.

Tunnelprojektet är redan försenat och först 2021 väntas den stå klar till en kostnad på 40,7 miljarder danska kronor. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑