23 november 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Roskildefestivalen fungerar som labb för big data

Roskildefestivalen fungerar som labb för big data

2016-06-30:
Roskilde festival webb

Deltagarna på den pågående Roskildefestivalen övervakas anonymt med hjälp av sensorer, GPS-koppling till festival-appen och analyser av sociala medier, mobiltrafik och en rad andra uppgifter. Dessa så kallade big data används i ett forskningsprojekt med syftet att förbättra servicen och minska till exempel matsvinnet på festivalen. Foto: Roskilde Festival

Data om väder, toalettbesök, vilka artister som står på scenen, besökarnas mobilsamtal och omnämnanden på sociala medier används för att löpande kartlägga Roskilde festivalens besökare i ett stort big data projekt. Målet är att bland annat minska matsvinnet och förbättra toalettömningar och annan service. Det uppger nyhetsbrevet Mandag Morgen.

Fra Rio til Roskilde kallas projektet som pågår mellan 2015 och 2018 i ett samarbete mellan Roskilde Festival, Copenhagen Business School och IBM.  Förra året samlade ett 40 personer stort team in data under festivalen med hjälp av ett stort antal sensorer, mätningar på sociala medier, mobildata och genom att följa de deltagare som laddat ner Roskilde Festivals app via GPS. Verksamheten fortsätter på årets festival som är i full gång just nu. Tanken är att projektet ska göra festivalen mera miljövänlig, säker och effektiv.

Alla data är anonymiserade och används för att analysera olika mönster i festivaldeltagarnas beteende. Flera olika analysverktyg används, bland annat IBM:s superdator Watson. För forskarna utgör Roskildefestivalen med över 100 000 besökare på ett avgränsat område ett perfekt laboratorium för att utveckla metoder för att analysera och använda så kallad big data.

Sensorerna på festivalområdet mäter allt från damm till koldioxid, luftfuktighet och ammonikahalten. Det senare har en koppling till hur många som lättat urinblåsan och kan hjälpa arrangörerna att lära sig var de behöver sprida ut extra mycket sågspån. Musiktyp, aktiviteten på sociala medier och deltagarnas rörelser på festivalområdet kan även ge uppgifter om hur mycket mat som kommer att gå åt, när toaletter behöver tömmas eller var på området man kan räkna med att det uppstår trängsel.

Vissa data är relativt enkla att använda för att till exempel avgöra ölförsäljningen de närmaste timmarna uppger projektledaren Per Østergaard Jacobsen från Copenhagen Business School till Mandag Morgen:
– Vi kan se att om temperaturen kommer över 28 grader så säljer man inte så mycket läsk eller öl. Istället säljer man vatten. Samtidigt får det inte heller vara för kallt, för då dricker folk heller inte öl. (News Øresund)

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑