20 oktober 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Region Skånes ordförande tror på dubblad Öresundspendling med fast HH-förbindelse

Region Skånes ordförande tror på dubblad Öresundspendling med fast HH-förbindelse

2016-11-30:
henrik_fritzon_helsingborg

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle fördubbla antalet arbetspendlare över sundet från dagens 15 000 till mellan 30 000-40 0000 stycken. Det tror Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. Foto: News Øresund – Johan Wessman

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör drivs bäst av Øresundsbro Konsortiet och skulle bidra till en fördubblad arbetspendling över Öresund. Det sa Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande Region Skåne, på en infrastrukturkonferens i Helsingborg idag.

Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande Region Skåne, var tydlig på Nordisk infrastrukturkonferens som arrangerades i Helsingborg idag. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör bör byggas så snart som möjligt, sa han. Förbindelsen beräknas kosta omkring 26 miljarder kronor och regionen skulle föredra om den drivs av samma bolag som Öresundsbron, menar Henrik Fritzon.
– Det koncept som vi tycker är det bästa är att Øresundsbro Konsortiet också får i uppgift att bygga, äga och driva en HH-förbindelse. Men man kan också tänka sig andra upplägg där privata krafter involveras. Det finns privata företag som har anmält intresse och som bedömer att det är så kommersiellt gångbart med en HH-förbindelse att man kan bygga den helt på kommersiella grunder.

Caroline Ullman-Hammer, vd Øresundsbro Konsortiet som också deltog på konferensen, tror att det kan finnas fördelar i att ha två förbindelser i samma bolag.
– Om man bestämmer sig för en ny förbindelse ser vi det som möjligt. Förvaltningsmässigt är det helt klart att det finns synergier, säger hon och fortsätter:
– Det kan vara vinster i hur man bygger upp underhållet, hur man jobbar enklast via nätet med att möta kunder. Det är både i långsiktig drift och daglig drift, säger Caroline Ullman-Hammer.

Förslaget på förbindelse som regionen arbetar med är två borrade tunnlar mellan Helsingborg och Helsingör. En tunnel för persontåg som går mellan stadskärnorna och en tunnel för biltrafik som ligger en bit söderut och inte exakt mellan stadskärnorna. En godstunnel finns alltså inte med i planeringen i nuläget.
– Det finns en del inhemska diskussioner i Danmark som är kopplade till en HH-förbindelsen genom transportkorridoren Ring 5. Det är därför vi i dagsläget inte kalkylerar med en godstågstunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Det skulle förutsätta den kontroversiella utbyggnaden i Danmark så vi tänker persontåg och biltrafik i nuläget, säger Henrik Fritzon.

I dag arbetspendlar omkring 15 000 över sundet och Henrik Fritzon tror att antalet kan fördubblas med en fast HH-förbindelse.
– Min ambition är att vi fem år efter att förbindelsen invigts ska ligga på mellan 30 000- 40 000 som pendlar över sundet. Ju större område man har där arbetstagare och arbetstillfällen kan matchas desto fler jobb kommer, säger Henrik Fritzon.

En fast HH-förbindelse är inte beslutad men finns med i Greater Copenhagen and Skåne Committees gemensamma infrastrukturprogram Trafikcharter som de 79 kommunerna nyligen kommit överens om. Henrik Fritzon tror att en HH-förbindelse kan stå klar om cirka 15 år. Men en ytterligare fast förbindelse över Öresund kommer inte att räcka, tror han. I nästa steg ligger en metroförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Konkreta trafikfrågor samlar Greater Copenhagen

Läs mer: Gemensamt dansk-svenskt biljettsystem och HH-förbindelse med i Greater Copenhagens nya trafikvision


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑