15 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on januari 12th, 2015 | by Johan Wessman

0

Priset på ekologisk mat sänks med en miljard

2015-01-12:
Apple Johan Lange Flickr CCBY20

Danska Coop har börjat sänka priserna på ekologisk frukt och ekologiska grönskar. Snart blir även ekokött och ekokyckling billigare. Målet är att fördubbla försäljningen av ekologisk mat fram till 2020. Äpplena på bilden kommer ej från Coop. Foto: Flickr – Johan Langae (CC.BY.2.0)

För höga priser håller tillbaka konsumtionen av ekologisk mat. Det anser danska Coop som därför ska sänka prisnivån på butikskedjans ekologiska produkter med en miljard danska kronor på fem år. Målet är att fördubbla försäljningen av ekologisk mat.

En analys från Coop visar att 40 procent av danskarna skulle köpa fler ekologiska produkter om prisnivån på ekomat var lägre.
Därför har danska Coop beslutat sig för att sänka prisnivån på ekologiska produkter med en miljard danska kronor fram till 2020. Under 2015 ska prisnivån minskas med 200 miljoner uppger Coop i Danmark.

Under årets första vecka sänktes priset på frukt och grönsaker. En påse ekologiska äpplen som tidigare kostat 24 danska kronor kostar nu 16 kronor. Ett kilo ekologiska morötter har sänkts från 11,95 danska kronor till en tia jämt. Snart ska även ekologiskt kött och ekologisk kyckling få lägre priser i danska Coops 1 200 butiker i kedjor som Superbrugsen, Irma, Fakta och Kvickly.
Irma lovar att sänka prisnivån på ekologiska matvaror med 10-25 procent när den nya produktserien ”Irmas ekologiska vardag” lanseras. Sortimentet ska utökas med 250 nya varor till totalt omkring 1 400 ekologiska produkter.

Målet är att fördubbla danska Coops försäljning av ekologisk mat från knappt fem till tio miljarder danska kronor om året. För att nå dit har företaget startat ett samarbete med Økologisk Landsforening i Danmark. En ny stab med tio medarbetare ska hjälpa mindre ekologiska producenter att få ut sina varor i butikerna.
Coops livsmedelsdirektör Jens Visholm uppger i en kommentar att de vill göra ekologisk mat till vardagsmat genom att erbjuda kedjans kunder fler ekoligiska nyheter och lägre priser.
– Under de kommande åren kommer de att möta en långt större mångfald av mindre producenter. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑