24 juni 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on november 26th, 2014 | by Johan Wessman

0

Otålighet när beslut om en Malmöring dröjer

2014-11-26:
Katrin Stjernfeldt Jammeh Turning Torso webb

Malmö kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) ser järnvägstrafiken på den kommande Malmöringen som en viktig faktor för att utveckla bland annat stadsdelen Rosengård. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Rosengård är ett av Malmös viktigaste områden, inte minst för att skapa en socialt hållbar utveckling i staden. Det menar stadens ledande politiker som väntar på att få bygga en ny station i området när persontåg får köra på Kontinentalbanan, Malmöringen. Men beslutet låter vänta på sig från nationellt håll.

I Malmös översiktsplan lyfts Rosengård fram som en viktig del i stadens utveckling. Det framhöll kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) på en konferens i Malmö idag. Men byggandet i området är knutet till en kommande tågstation.
– När stationen är på plats och vi får fart på byggandet i det som kallas Amiralsstaden är det ett av de bästa sätten att lyfta staden socialt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Men det nationella beslutet om att få till stånd en Malmöring där persontåg får trafikera Kontinentalbanan dröjer. Stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson är otålig att komma igång.
– Vi förstår inte att det är så svårt och börjar blir rätt irriterade. Det har tagit för lång tid nationellt. Beslutet borde komma nästa år och då kan trafikeringen börja 2016. Det måste vara en vision, men jag vet inte om det är möjligt. Vi vill ha detta nu. Det här är inte bara ett järnvägsprojekt utan ett viktigt stadsutvecklingsprojekt, säger han till News Øresund.

Christer Larsson beskriver det som ett jätteprojekt och uppskattar att volymen för nybygge i Amiralsstaden rör sig om ett 1000-tal bostäder och många arbetsplatser. Han ser de gamla vägarna som barriärer i området som behöver kopplas ihop ytterligare med city.
Malmöringen planeras innefatta tre nya stationer (Östervärn, Rosengård och Persborg) samt Svågertorp och därefter via Hyllie köra vidare in i Citytunneln. Christer Larsson drömmer även om att kunna visa upp stadens expansion via järnvägen.
– Jag har en vision om att när allt är på plats ha en bostadsmässa där vi kan ta tåget runt staden och kliva av och på. På linjen finns alla våra stora projekt, säger han. (News Øresund – Jenny Andersson)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑