20 november 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Nationell konferens om höghastighetsjärnväg i Malmö

Nationell konferens om höghastighetsjärnväg i Malmö

2016-06-08:
Byggstart_Sverige_webb

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, och Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande Region Skåne, inledde konferensen Byggstart Sverige som arrangerades i Malmö igår. Foto: News Øresund

Höghastighetstågen måste göras relevanta för fler kommuner än de som ligger längs spåren. Det var en av synpunkterna som framfördes på en konferens i Malmö igår med syftet att ge en nyanserad bild av investeringen. Sverigeförhandlingen berättade om ett stort intresse. I nuläget finns avtal med nio kommuner om 84 000 bostäder.

Städers attraktivitet är avgörande för framtiden och utvecklingen i Sverige är delad i två delar, berättade Charlotta Mellander professor i nationalekonomi vid Jönköpings universitet.
– För att få full effekt och inte minst relevans måste höghastighetsbanan nå utanför de kommunerna som redan går bra. Att övertyga om att det kommer hela landet till del. Det är definitivt något man måste förstå och förhålla sig till.

Men infrastruktur leder inte automatiskt till lokal och regional utveckling. Det finns stora skillnader mellan kommuner som har samma pendlingsförutsättningar, menade Göran Cars professor i stadsplanering vid KTH.
– Stationens placering och funktion spelar en nyckelroll för utvecklingen. Det är viktigt när vi talar om höghastighetsbana, framför allt är resonemanget relevant för de kommuner som ligger på ett nära avstånd från kommunerna som får stationer på höghastighetsbanan.

Flera föredragshållare framhöll även vikten av att visa konkreta nyttor med höghastighetsjärnväg och att lösa finansieringen så att inte andra behov nödvändigtvis behöver stå tillbaka, bland annat inom utbildningsområdet.

Den pågående Sverigeförhandlingen, som tillsattes av den borgerliga regeringen och nu förs vidare av S-MP-regeringen, driver förhandlingen om medfinansiering för att öka nyttan. I nuläget har avtal slutits med nio kommuner, däribland Lund, vilket innebär 84 000 nya bostäder. Sju städer och två flygplatser återstår.
– Förhandlingen går fort, det tolkar vi som ett tecken på angelägenhet. Kommunerna presenterar inte bara lösa planer utan gör skapa åtaganden som ska befästas i giltiga avtal, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson Sverigeförhandlingen.
Att förhandla om infrastruktur är inget nytt, menar hon, men nu förs privata och offentliga parter samman som förhandlar om ett nytt järnvägssystem kopplat till bostadsbyggande och investeringar i städerna.

Arrangörer till gårdagens konferens var Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län tillsammans med 17 kommuner och intresseorganisationer. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Höghastighetståg väntas bli billigare än tidigare beräknat

Läs mer: Lund i avtal om höghastighetsjärnväg – får pengar till spårväg och cykelsatsningar


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑