23 september 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on februari 2nd, 2015 | by Johan Wessman

0

Kastrups nya digitala reklamskyltar kartlägger passagerarna

2015-02-02:
Kastrup webb

600 nya digitala reklamskyltar på Köpenhamns flygplats i Kastrup är utrustade med kameror som läser av ålder och kön på de som passerar. På sikt ska skärmarnas reklambudskap anpassas till vem som går förbi. Foto: News Øresund

När passagerarna passerar de nya digitala reklamskyltarna i terminalen till Köpenhamns flygplats i Kastrup registrerar en kamera deras ålder och kön. Det gör det möjligt att byta reklambudskap beroende på vem som passerar skylten. Det uppger Berlingske.

På den danska storflygplatsen har 600 digitala reklamskärmar monterats. Skärmarna är utrustade med kameror som kan registrera de förbipasserades uppmärksamhet, kön och ålder. Skärmarna får även information om det aktuella resmålet vid närmaste gate. Målet är att på sikt snabbt kunna byta reklambudskap på skärmen beroende på vem som passerar. Det innebär att annonsörerna kommer att kunna bestämma att deras reklam endast visas för till exempel förbipasserande kvinnor mellan 30 och 40 år på väg till London.
Till en början används dock kamerorna endast för att analysera vilka kundgrupper som passerar för att visa annonsörerna hur deras budskap når fram.

De nya skyltarna sätts upp av Dansk Reklam Film som betalar ett tresiffrigt belopp till flygplatsen under fem års tid. De största skyltarna är fyra gånger fyra meter och enligt Berlingske blir flygplatsen först i världen med den nya tekniken.
– Om ett företag säljer en produkt som vänder sig till affärsresenärer kan vi nå exakt den gruppen. Det handlar om att vi bidrar med kunskap om annonsörernas kunder som vi omsätter i en kommersiell kontext, säger Dansk Reklam Films vd Claus Rothoff Brix till Berlingske.
Annonsörerna uppges vara entusiastiska medan en expert påpekar att kundernas frihet sätts under press när reklambudskapen anpassas på ett för kunderna osynligt sätt.

Anne Gerdes, lektor vid institutet för design och kommunikation vid Syddansk Universitet, jämför de nya reklamskärmarna med nätbokhandeln Amazons hemsida på internet. Där håller datorerna rätt på vem som är inne på deras hemsida och visar fram produkter som stämmer med kundens tidigare köpbeteende. Hon menar att kundanpassningen ökar servicenivån men att det samtidigt begränsar konsumenternas rätt att välja vad de vill se. Att det fria valet begränsas kan på sikt bli ett problem i förhållande till privatlivet. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑