21 augusti 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1D xx

Published on december 16th, 2014 | by Linus Lindqvist

0

Kastrup byggs ut för att klara nya jättejumbon

2014-12-16:
kastrup2

Antalet passagerare som flugit till eller från Köpenhamns flygplats har ökat med 6,7 procent hittills i år, januari-november. Innan året är slut räknar man med att för första gången passera 25 miljoner resenärer på ett år. Bild: News Øresund – Johan Wessman.

Köpenhamns flygplats i Kastrup gör sig redo för att kunna ta emot Airbus A380 – världens största passagerarflygplan. Flygplatsen planerar att spendera upp emot 50 miljoner danska kronor på att bredda start- och landningsbanor för att göra plats för jätteplanet. Det skriver ekonomisajten finans.dk.

De flesta konkurrerande flygplatser, däribland Stockholm, Hamburg och Oslo, kan redan ta emot Airbus-modellen, som rymmer fler än 500 passagerare.

Fyra flygbolag som trafikerar Köpenhamns flygplats har Airbus A380. Allra flest exemplar, 55 stycken, har Emirates.

Inget av bolagen har hittills efterfrågat att få flyga jätteplanet till Köpenhamn. Men på sikt hoppas flygplatsen kunna locka till sig flygningar med modellen.

– Flygningar med A380 är ännu en möjlighet till tillväxt. Kostnaden per säte är lägre och fler billiga biljetter lockar till sig fler passagerare, säger Thomas Woldbye, vd på Københavns Lufthavne A/S, till finans.dk.

Hittills i år, januari-november, har antalet passagerare på Köpenhamns flygplats ökat med 6,7 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Tillväxten avstannade visserligen något i november, +2,4 procent, på grund av att det i princip inte öppnade några nya rutter inför vintersäsongen.

Läs mer: Rekordlågt antal nya rutter från Kastrup

Men flygplatsen räknar fortfarande med att för första gången passera 25 miljoner passagerare i år.

Målet är att komma upp i 40 miljoner resenärer under de kommande två eller tre decennierna. (News Øresund)

Läs mer: Kastrup fortsätter flyga mot rekord


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑