16 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1A xx

Published on november 16th, 2017 | by Johan Wessman

0

Kalundborg tar upp kampen med Copenhagen Malmö Port som containerhamn

2017-11-16:

Kalundborgs hamn byggs ut och vill ta upp konkurrensen med Copenhagen Malmö Port om container- och kryssningsfartyg. Foto: News Øresund

Den lilla hamnstaden Kalundborg på västra Själland storsatsar på att bli betydelsefull dansk containerhamn och angöring för kryssningsfartyg. Målet är att hamnens marknadsandel ska öka från 5 till 50 procent av den nuvarande containermarknaden på Själland och att locka till sig 19 kryssningsfartyg per år. Det uppger Børsen. Revisionsbyrån Ernst & Young varnar dock för att Kalundborg tar en stor risk och pekar på att stadens hamnutbyggnad möter tuff konkurrens från Copenhagen Malmö Port som ska bygga en ny containerterminal i yttre delen av Nordhavn i Köpenhamn.

Kalundborg är en industristad känd bland annat för stora fabriker ägda av Novo Nordisk och Novozymes. Från hamnen går färjor till Samsö men också många fraktfartyg. Hamnens kapacitet är nästan fullt utnyttjad och därför byggs hamnen ut.

Hamnen i Kalundborg vänder sig mot fartyg som seglar genom Stora Bält på väg in i eller ut ur Östersjön. Karta: News Öresund

Kalundborgs hamn  arrenderar därför ett nytt markområde av Lerchenborg Gods till en nuvärdeskostnad på 191 miljoner danska kronor under 99 år och som ska användas till utbyggnaden. Samtidigt ställer kommunen upp med en garanti för ett lån på 200 miljoner kronor till utbyggnaden av hamnen där första spadtaget togs den 11 oktober i år. En affärsplan som Børsen tagit del av visar att målet är att öka hamnens marknadsandel av containermarknaden på Själland från dagens 5 procent till 50 procent år 2023. Dessutom hoppas man få 19 anlöp av kryssningsfartyg. Hamnen räknar också med att hyra ut mark till företag och uppger att en fjärdedel av det nya logistikområdet redan är uthyrt.

I den rapport som Ernst & Young tagit fram åt Kalundborgs kommunpolitiker noteras dock att det råder stor osäkerhet om hamnen kan nå en så pass stor marknadsandel på conatinermarknaden på Själland som 50 procent. E&Y påpekar bland annat att tillväxten för containertrafiken är beroende av utvecklingen hos den betydligt större konkurrenten Copenhagen Malmö Port, CMP, som beslutat att bygga en ny conatinerterminal i yttre delen av Nordhavn i Köpenhamn och som ska vara klar 2020. Det gör att CMP kommer att kunna ta emot större containerfartyg i framtiden.

Kalundborgs borgmästare Martin Damm (V) är inte orolig för investeringen och påpekar till Børsen att den nuvarande hamnen är obelånad och värd 250 miljoner danska kronor. Efter utbyggnaden ökar hamnens värde till 450 miljoner med en belåning på 200 miljoner. Hamndirektören Bent Rasmussen håller fast vid affärsplanen som utvecklats och reviderats och uppger till Børsen att hamnen har en stark ekonomi och att ”vi i stort sett utan en enda ny intäkt kan klara oss igenom under tio år”. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑