11 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on oktober 3rd, 2015 | by Johan Wessman

0

Infrastrukturministrar i Tyskland, Danmark och Sverige uppmanas att skynda på Fehmarn bält-tunnel

2015-10-03:
Mätta Ivarsson (MP) Regionråd med ansvar för regional utveckling talar vid Öresundskomiteens mingel vid Kærnehuset på Folkemødet i Allinge på Bornholm den 11 juni 2015. Photo: News Øresund - Johan Wessman© News Øresund (CC BY 3.0) Detta verk av News Øresund är licensierat under en Creative Commons Erkännande 3.0 Unported-licens (CC BY 3.0). Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges (Foto: News Øresund + fotografnamn). The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given .News Øresund, Malmö, Sweden.www.newsoresund.org.News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som är en del av dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet. www.newsoresund.org www.oresundsinstituttet.org

Skånska regionpolitikern Mätta Ivarsson (MP) övertog posten som ordförande i det tysk-dansk-svenska samarbetet STRING som nu kräver att de tre ländernas infrastrukturministrar gör allt de kan för att snabba på bygget av Fehmarn bält-tunneln. Foto: News Øresund

Regionpolitikerna i norra Tyskland, Själland och Skåne är oroliga över signalerna om stora förseningar för bygget av tunneln under Fehmarn bält. I ett brev uppmanar de infrastrukturministrarna i de tre länderna att göra allt de kan för att bygget ska starta så snart som möjligt.

”Fehmarn bält-förbindelsen är av strategisk betydelse för Danmark, Tyskland, Sverige, Norge och övriga Europa. Förbindelsen behövs för att vi ska kunna trygga tillväxt, hållbarhet och välfärd för kommande generationer. Det var med stor oro vi tog del av nyheten om den nya förseningen i godkännandeprocessen för Fehmarn bält-förbindelsen”, skriver det tysk-dansk-svenska STRING-samarbetet i ett offentligt uttalande som gjordes i samband med organisationens politiska forum i Malmö.

Från början var det tänkt att Fehmarn bält-tunneln skulle invigas 2018. Sedan dess har motgångarna kommit en efter en.

  • De första offerterna visade att tunnelbygget blir 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknat om inget görs.
  • Bygget av ett elektrifierat dubbelspår fram till den tyska tunnelöppningen blev försenat till 2024.
  • EU-stödet blev mindre än beräknat.
  • Över 3 000 miljööverklaganden har kommit in i Tyskland.
  • Förseningarna gjorde att det statliga danska projektbolaget Femern A/S nyligen meddelade att de minskar personalstyrkan med 20 personer och fryser planerna på nyrekrytering av ytterligare 20 personer.

Vid mötet i Malmö övertog den skånska regionpolitikern Mätta Ivarsson (MP)ordförandeskapet i det tysk-dansk-svenska samarbetet String. Hon är ordförande i regionala tillväxtnämnden i Region Skåne. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑