23 juni 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål

Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål

2014-08-18:

Tyska myndigheter har mottagit tusentals synpunkter från miljöorganisationer och medborgare under remissrundan för Fehmarnförbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En tysk klagomålskultur kan bromsa upp och fördyra projektet.

Ett berg av klagomål från missnöjda tyska medborgare och miljöorganisationer måste nu behandlas innan bygget av tunneln under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland kan få grönt ljus. Det meddelar det statliga danska bolaget Femern, som står bakom bygget.

– Vi vet att andra stora infrastrukturprojekt i Tyskland genom åren har haft problem. De erfarenheterna har vi studerat. Det är just därför vi har valt att förbereda oss mycket grundligt, med mycket omfattande miljöundersökningar och tekniska analyser samt en grundlig genomgång av projektet i vår 11 000 sidor långa ansökan till de tyska myndigheterna, säger bolagets vd Claus F. Baunkjär i ett pressmeddelande.

Motståndet är mycket större i Tyskland än i Danmark, där det bara kom in 42 remissvar angående Fehmarn Bältförbindelsens påverkan på miljön. Siegfried Matlock, tidigare chefredaktör för ”Der Nordschleswiger” – en tidning för den tyska befolkningen i Syddanmark, påpekar att det i Tyskland finns en mer omfattande kultur för klagomål än i Danmark, och att det är vanligt med ett mycket större antal klagomål vid stora byggprojekt som påverkar miljön för människor och natur.

– Det har att göra med att det finns många ”wutbürger” – arga medborgare – som går emot allt som inte passar dem, samt att förvaltningsdomstolen har makt att stoppa ett byggprojekt. Det gör att tyska anläggningsprojekt är mycket svårare att planera och genomföra än danska, säger Siegfried Matlock till News Øresund.

Han menar att man från dansk sida har undervärderat det stora motståndet mot tunnelprojektet bland såväl lokalbefolkningen som professionella miljöorganisationer.

– Det är ett misstag om man från dansk sida trott att det kommer att gå lika lätt som om det handlat om ett danskt projekt, säger han.

Tunnelbolaget Femern har dock inte låtit sig avskräckas av de tyska klagomålen. Som en jämförelse kom det 8 000 svar till de tyska myndigheterna under remissrundan inför ett förprojekt för en ny järnvägssträckning mellan Hamburg och Lübeck. Och i Stuttgart möttes planerna på en ny bangård av omfattande protester från stadens invånare.

I sitt pressmeddelande uppger Femerns vd att bolaget förväntat sig 10 000 klagomål och därför är lättade över att inte ha mött ett större tyskt motstånd.

– Varje process är naturligtvis alltid osäker. Vi ska gå igenom alla remissvar grundligt och det är självfallet de tyska myndigheterna som avgör när vi får tillstånd för att börja bygga. Tidsplanen är fortfarande beroende av att vi får tillståndet så att anläggningsarbetet kan börja under sensommaren 2015. Vi är väl förberedda – också på eventuella rättsprocesser, säger Claus F. Baunkjär.

Peter Mulvany – News Øresund

Fakta: 19 kilometer lång tunnel

Den 19 kilometer långa Fehmarn Bält-förbindelsen ska från år 2021 ersätta den nuvarande färjeförbindelsen mellan danska Rødby och tyska Puttgarden. Den danska staten står för finansieringen av själva förbindelsen och landanslutningarna på den danska sidan. För att betala bygget tar Femernbolaget lån, som ska betalas tillbaka på 39 år med hjälp av avgifter från resenärerna. Utöver att det existerande enkelspåret byggs ut ska också en ny bro mellan öarna Själland och Falster ersätta den nuvarande Storströmsbron, som är nedsliten. Det beräknas kosta 3,9 miljarder danska kronor.


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑