25 juli 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on november 24th, 2016 | by Anna Palmehag

0

Fängelse för chefredaktören och källan i danska Se og Hør-skandalen

2016-11-24:
allerfoto

Se og Hør, som ägs av Aller Media, fick genom it-källan information om bland annat danska kungligheters, politikers och idrottsstjärnors kreditkortsanvändning. Fotomontage: News Øresund och logotyp från Se og Hør

I dag föll domarna i skandalen där den danska skvallertidningen Se og Hør betalt en källa på kort- och it-företagen PBS och IBM för att olagligen följa och vidarebefordra kändisars kreditkortsköp. Tidningens förre chefredaktör döms till fängelse i minst tre månader och källan i 1,5 år. Övriga journalister och chefer får villkorliga domar och samhällstjänst.

Mellan 2008 och 2011 skickade källan, som i jobbet hade tillgång till några register och enligt domen tog sig in i ännu fler, upplysningar om mer eller mindre kända personers kreditkortsanvändning till Se & Hør, enligt ett avtal som gav honom totalt 365 305 danska kronor, skriver Politiken.

Skandalen avslöjades då en före detta journalist vid tidningen skrev en delvis fiktionaliserad bok om redaktionens arbete. Han är nu en av dem som fått villkorlig dom och samhällstjänst.

Sedan tidigare har två chefer vid tidningen erkänt sig skyldiga och även de dömts till villkorlig dom och samhällstjänst. Även tidningens ägare Aller Media har erkänt och betalt böter på tio miljoner kronor.

Av de sex personer som fick sin dom i dag hade alla förklarat sig oskyldiga. Endast en, som var tillförordnad chefredaktör under en period, frikändes. Källan har redan beslutat att överklaga domen. (News Øresund)

Läs mer: Aller Media får tio miljoner i böter i första domen i Se og Hør-skandalen


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑