25 maj 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on mars 7th, 2017 | by Johan Wessman

0

DSB tvingas ställa in trafiken med IC4 tåg efter nya allvarliga fel – kör enligt nödplan

2017-03-07:

På tisdagseftermiddagen gick en hydraulpump sönder på ett IC4 tåg och eftersom samma fel inträffade för två veckor sedan har DSB valt att ta samtliga IC4 tåg ur drift. Foto: News Øresund

Problemen fortsätter för danska DSB:s skandalomsusade dieseldrivna tåg IC4. Sent på tisdagen meddelade tågföretaget att de beslutat att tills vidare ta samtliga IC4-tåg ur drift efter att ett allvarligt fel på hydrauliksystemet uppstått för andra gången på två veckor. Nu tvingas DSB köra efter en nödplan.

– Vi undersöker nu orsakerna till episoden och har valt att ta IC4-tågen ur drift, säger DSB:s driftsdirektör Anders Egehus i ett pressmeddelande sedan en hydraulikpump trillat av ett IC4 tåg och fallit ned på spåret. En liknande händelse skedde två veckor tidigare.

Beslutet innebär att ändringar och avlysningar sker i den danska tågtrafiken och det kommer att drabba såväl fjärrtågstrafik och regionaltrafik i form av inställda turer när DSB tvingas köra efter en nödplan.

IC4 är de skandalomsusade italienska dieseldrivna tågen som skulle blivit DSB:s stolthet. Men istället har tågen ständigt krånglat och istället för att användas som snabbtåg på långlinjerna har IC4 nedgraderats till regiontåg innan de helt ska fasas ut. Fem av de 82 IC4-tågen skrotas nu trots att de är nästan oanvända medan samtliga 23 tåg av den kortare IC2-modellen skrotas. Istället har DSB beställt 26 ellok som väntas vara i drift 2020 för att ersätta IC4-tågen på de långlinjer som är elektrifierade eller håller på att elektrifieras.

Skandalen kring IC4- och IC2-tågen startade med att Danmark i mitten av 1990-talet beslutade att inte fortsätta elektrifieringen av järnvägsnätet. DSB behövde därför köpa in moderna dieseldrivna passagerartåg och valt föll år 2000 på italienska AnsaldoBreda. Men den italienska tågtillverkaren har aldrig lyckats få de nya danska IC2- och IC4-tågen att fungera tillförlitligt. De första tågen skulle varit i drift 2004 men först 2007 var fyra tåg igång under provdrift. De sista tågen levererades 2013 – sju år försenade. Fram till 2014 hade IC2- och IC4-tågen enligt Wikipedia kostat DSB sammanlagt 6,8 miljarder danska kronor inklusive hyra av reservtåg. (News Øresund)

Läs mer:

Dansk tågkris: fler förseningar, trasiga tåg, fallande biljettförsäljning och femdubblad ersättning till passagerarna

DSB skrotar skandaltåg och redovisar halv miljard i förlust


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑