20 oktober 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Arbetsmarknad xx

Published on juni 19th, 2014 | by Johan Wessman

0

Först på fredag kör Öresundstågen över bron igen

2014-06-19:

OresundstogEfter 16 dagars tågstrejk måste Öresundstågen som stått stilla säkerhetskontrolleras innan de börjar rulla igen. Det första svenska Öresundståget avgår idag kl 13.08 men först på fredagsmorgonen kommer trafiken över Öresundsbron igång igen.

Trots att den svenska tågstrejken är slut måste resenärerna över Öresund ta danska DSB:s extrainsatta bussar mellan Hyllie och Kastrup även under torsdagen. Enligt Trafikverket väntas Öresundstågen över bron komma igång först fredag morgon klockan 03. DSB Øresund driver trafiken med Öresundståg på Själland och fram till Malmö Central men har under strejken valt att inte köra tågen över Öresundsbron. Veolia driver trafiken i södra Sverige fram till Huvudbangården i Köpnhamn.

På onsdagskvällen accepterade den svenska fackföreningen Seko och tågoperatören Veolias arbetsgivareorganisation Almega ett nytt bud från medlarna i konflikten. Om inte medlarnas bud gått igenom hade Seko varslat om en utvidgning av strejken så att pendeltågen i Stockholm stannat under midsommarhelgen medan nästan all godstransport på tåg till och från Sveriges största hamn i Göteborg hade stoppats i nästa vecka.  Dessutom hade andra fackförbund inom LO varslat om en rad sympatistrejker.

Arbetsgivareorganisationen Almegas förhandlare uppgav i en radiointervju under morgonen att de inte var nöjda med avtalet men att de kände ett stort samhällsansvar och därför godkänt medlarbudet. Seko betecknar avtalet som en stor framgång.
– Detta är en historisk seger för svensk fackföreningsrörelse. Vi är övertygade om att detta är början på en utveckling för fler trygga jobb i Sverige, säger Sekos förbundsordförande, Janne Rudén i ett pressmeddelande.

Det nya kollektivavtalet innebär att lönenivån för timanställda på tågen höjs kraftigt, från att ha motsvarat ingångslön till att nu hamna på den genomsnittliga lönenivån för respektive yrkesgrupp på tågen. De höjda timlönena betalas genom att fast anställd personal får avstå från en del av den avtalade löneökningen.  Den grundläggande anställningsformen ska i fortsättningen vara fast anställning på heltid.
– Avtalet innebär att det blir lönsammare för en arbetsgivare att tillsvidareanställa istället för att timanställa då avtalet leder till kraftigt ökade kostnader för timanställningar, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.
Dessutom tecknades ett specialavtal med Veolia som innebär att minst 90 procent av personalen vid företaget ska vara fast anställd. Motprestationen är en uppmjukning av kollektivavtalets arbetstidsbestämmelser så att heltidsanställda verkligen kan schemaläggas fullt ut. Veolia uppger att det blir möjligt att schemalägga heltidsanställd personal upp till 96-98 procent av arbetstiden.

Konflikten mellan Seko och Veolia startade när Veolia tidigare i år sade upp 252 lokförare och tågvärdar på de svenska Öresundstågen och på Snälltåget mellan Malmö och Stockholm. De anställda erbjöds återanställning på nya villkor som för många innebar deltidsjobb eller osäkra timanställningar. Veolia motiverade förändringen med att det dåvarande avtalet hindrade att heltidsanställd personal schemalades fullt ut och att det fanns exempel på anställda som jobbade 80 procent samtidigt som de fick heltidslön. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑