24 juli 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1B xx

Published on november 3rd, 2016 | by Johan Wessman

0

Danskt beslut kan öppna för svensk polis att utföra gränskontrollen på Öresundstågen

2016-11-03:
granskontroll-ombord-oresundstog-hyllie-webb

De danska och svenska statsministrarna diskuterar om den inre svenska gränskontrollen kan flyttas från stationen i Hyllie ombord på Öresundstågen medan de kör över Öresundsbron. Foto: News Øresund

Den danska regeringen väntas inom kort fatta beslut om att tillåta att svensk polis får kliva på Öresundstågen i Kastrup så att de kan utföra gränskontrollen ombord på tågen så fort de passerat nationsgränsen mitt på bron. Det uppger Sydsvenskan och uppgifterna stämmer med de uppgifter News Øresund tidigare fått om att frågan om gränskontroll ombord på Öresundstågen aktivt diskuteras mellan de danska och svenska regeringarna. De danska och svenska statsministrarna uppgav vid en pressträff i Köpenhamn under onsdagen att samtalen om kontrollerna fortsätter inom de närmaste dagarna.

För tågresenärerna över Öresund skulle en gränskontroll ombord på Öresundstågen i kombinaten med en ny utformning av id-kontrollen på Kastrup innebära en väsentlig förbättring. Restiden från Danmark till Sverige skulle kortas och endast bli omkring 10 minuter längre än den var innan kontrollerna infördes samtidigt som tiominuterstrafiken med Öresundståg skulle kunna återupptas i rusningstid. Dessutom skulle tågdriften bli stabilare där tågen kan nyttjas bättre och där såväl förseningarna som trängseln minskas.

LÄS MER:
ID-KONTROLLERNA FÖRLÄNGS I TRE MÅNADER
NY METOD FÖR ID-KONTROLL TESTAS I RUSNINGSTRAFIKEN

Inför frågan om id- och gränskontrollernas förlängning nu i november (där den svenska regeringen under onsdagen beslutade att förlänga id-kontrollerna i tre månader) har såväl den svenska regeringen som Nordiska Ministerrådet beställt analyser av bland annat Øresundsinstituttet. Analyserna har visat att kontrollerna skapar stora problem främst för tågtrafiken över Öresund. Bland de negativa effekterna märks en kraftigt ökad restid, tågbyte på Kastrup, en halvering av antalet tågavgångar i rusningstid, ökad trängsel, färre tågpendlare och en krympande gränsregional arbetsmarknad där 322 000 färre danska jobb går att nå med tåg på en timme från Malmö C. Omkring 80 procent av de 400 pendlare som besvarat en enkät från Øresundsinstituttet uppger att de överväger att byta jobb eller flytta för att slippa pendla över Öresund. Flera danska arbetsgivare uppger att det blivit svårare att behålla och rekrytera svensk personal.

Analyserna i kombination med kritik från såväl pendlarorganisationer som regionala politiker och det dansk-svenska politiska samarbetet the Greater Copenhagen & Skåne Committee har tydliggjort att id- och gränskontrollerna behöver förenklas om kontrollerna förlängs så att de passerar årsdagen av införandet. Från svensk sida har såväl inrikesminister Anders Ygeman (S) som statsminister Stefan Löfven (S) markerat att de vill säkra att situationen för pendlarna över Öresund förbättras innan de fattar beslut om förlängda gränskontroller. EU-kommissionen gav i förra veckan klartecken till bland annat Danmark och Sverige att förlänga de tillfälliga inre gränskontrollerna i tre månader och innan den 11-12 november måste de danska och svenska regeringarna fatta de formella besluten om gränskontrollernas framtid.

LÄS MER: FORTSATTA SAMTAL MELLAN STATSMINISTRARNA OM SMIDIGARE ID- OCH GRÄNSKONTROLLER

Enligt uppgift från den svenska gränspolisen kan svensk polis redan idag kliva ombord på Öresundstågen på Kastrup men för att för att ha kapacitet att utföra gränskontrollen ombord på tågen krävs ett danskt godkännande av att även den svenska polisens civilanställda passkontrollanter får åka in i Danmark för att stiga ombord på tågen i Kastrup för att sedan utföra gränskontrollen när tågen passerat nationsgränsen mitt på Öresundsbron. Dansk lagstiftning begränsar möjligheten för utländsk myndighetspersonal att beträda dansk mark. Inför invigningen av Öresundsbron tecknades den 6 oktober 1999 ett avtal mellan Danmark och Sverige om polisiärt samarbete över Öresund. Avtalet reglerar dock inte polisiära gränskontroller och kan därför behöva skrivas om. (News Øresund)

LÄS MER: DE NORDISKA STATSMINISTRARNA DISKUTERADE NY ANALYS AV EFFEKTERNA FRÅ ID- OCH GRÄNSKONTROLLERNA – 80 PROCENT AV TÅGPENDLARNA ÖVERVÄGER ATT BYTA JOBB ELLER FLYTTA

 

GREATER COPENHAGEN & SKÅNE COMMITTEE KRITISERAR FORTSATT ID-KONTROLL

steen-christiansen-webb

The Greater Copenhagen & Skåne Committees ordförande Steen Christiansen är kritisk till förlängningen av id-kontrollerna över Öresund. Foto: News Øresund

Den svenska regeringens beslut om att förlänga id-kontrollerna kritiseras inte bara av ett stort antal pendlare utan även av det dansk-svenska politiska samarbetet the Greater Copenhagen & Skåne Committee som pekar på att de fortsatta kontrollerna skadar både tillväxt och sysselsättning i regionen.

– ID-kontrollen har existerat i ett år och en svensk rapport har med all tydlighet dokumenterat att kontrollen redan har skadat den gemensamma arbetsmarknaden omkring Öresund. Kontrollen hämmar tågdriften över Öresund och försvårar vardagen för tusentals pendlare,” säger Steen Christiansen som är ordförande för the Greater Copenhagen & Skåne Committee och borgmästare i Albertslunds kommun.
– ID- och gränskontrollen är ett allvarligt hot mot sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten i Greater Copenhagen. Vinsterna från 16 års integration undermineras.

Steen Christiansen efterlyser nu en normalisering av ”reseförhållandena för pendlarna i Greater Copenhagen” och menar att det bäst uppnås genom att avskaffa id- och gränskontrollerna. (News Øresund)

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑