14 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Danmark xx

Published on maj 2nd, 2014 | by Johan Wessman

0

Dansk medieskandal växer – kungahuset, politiker och kändisar övervakades

2014-05-02:
Allerfoto

Allt fler personer i Allerhuset i Köpenhamn uppges ha känt till den olagliga övervakningen av kändisar som bedrevs av företagets veckotidning Se og Hør. Bildmontage – foto News Øresund – Jenny Andersson, logotyp Se og Hør

Den danska mediekoncernen Aller är i gungning sedan det avslöjats att deras veckotidning Se og Hør olagligt övervakat kontokortsinköpen från minst 28 kungligheter, politiker och kändisar. Skandalen växer dag för dag.

Det började med att Se og Hørs tidigare medarbetare Ken B. Rasmussen gav ut den fiktiva boken ”Livet, det forbandede” som innehöll starka paralleller till verkligheten och som ledde till att Se och Hørs arbete med olaglig övervakning av kändisar avslöjades.
Först nekade de fyra personer som varit chefredaktörer på Se og Hør sedan 2008 till att tidningen tagit emot olaglig information om danska kändisars användning av kreditkort. Men sedan meddelade den tidigare chefredaktören Henrik Qvortrup i veckan att han lämnar sitt nuvarande jobb som politisk kommentator på TV2. Han medgav då han att han attesterat räkningar från källan bakom kreditkortsskandalen men hävdar att han inte kände till att det rörde sig om uppgifter som tagits fram med olagliga metoder.

Enligt kvällstidningen BT blev minst 28 danska politiker, kändisar och kungligheter olagligt övervakade genom att veckotidningen Se og Hør köpte upplysningar av en IT-specialist som i sitt arbete på ett stort dataföretag hade tillgång till hemliga uppgifter om från kreditkortsföretaget PBS, nuvarande NETS.
Bland de övervakade finns kronprins Frederik, kronprinsessan Mary, skådespelaren Mads Mikkelsen och Danmarks tidigare statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Avslöjandet om att den danska veckotidningen Se og Hør haft tillgång till olagliga uppgifter om kungligheters och kändisar användning av kontokort skakar om mediekoncernen Aller och har tvingat en rad kända journalister att avgå.
Mellan 2008 och 2012 mottog två journalister på Se og Hør hundratals SMS-meddelanden som avslöjade var kända personer befann sig och vad de handlade. Danmarks Radio har fått tillgång till en flera av dessa SMS-meddelanden som sändes av den hemliga ”tys-tys” källan vid dataföretaget till Ken B. Rasmussen under hans tid som journalist vid Se og Hør.

BT har fått tillgång till en rad mail som visar att minst 16 personer på Aller kände till den hemliga källan bakom den olagliga övervakningen.
Tidigare anställda på Se & Hør har uppgivit för den danska tidningen Politiken att Allers utgivningsdirektör Per Ingdal kände till den olagliga övervakningen av kändisars kreditkort. Per Ingdal fungerade under en period 2009 som chefredaktör för Se og Hør.
En pensionerad sekreterare från Se og Hør som jobbat åt fem olika chefredaktörer avslöjar för danska tidningen Metroxpress att det kunde utbetalas stora summor svarta pengar till uppgiftslämnare. Hon berättar om en källa som fick 10 000 kronor i månaden av en chefredaktör och avslöjar samtidigt att det förekom svarta utbetalningar från fler tidningar i Allerkoncernen.

Övervakningsskandelen fick Politiken att i dagens tidning ställa frågan om Se og Hør bör läggas ned med anledning av övervakningsskandalen. En liknande skandal tvingade 2011 fram en nedläggning av Storbritanniens största söndagstidning, News of the World.
Själv säger Ken B. Rasmussen i intervju med Danmarks radio att ”Se og Hør och Aller är chefsdrivna medier ut över alla gränser”.

Allerkoncernens styrelseordförande Bettina Aller tar i ett pressmeddelande starkt avstånd från användningen av olaglig övervakning och har inlett en extern opartisk utredning av vad som hänt på Se og Hør.
Även kreditkortsföretaget NETS och den danska polisen har startat utredningar om den olagliga övervakningen. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑