15 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Dansk marknadsföring ökar – ras för reklam-TV

2015-01-20:

Danmarks största företag räknar med att öka satsningarna på marknadsföring med två procent under 2015 efter en fyraprocentig ökning under 2014. Årets stora förlorare väntas bli TV-reklamen. Det visar en ny trendanalys från undersökningsföretaget Megafon rapporterar business.dk.

Undersökningen bekräftar trenden från 2010 med en liten men jämn tillväxt i de danska storföretagens marknadsföring.
– Sedvanligt vinner online mark och tar annonskronor från i stort sett alla mediegrupper och då särskilt från tryckta medier. Den digitala marknadsföringen väntas få ännu större betydelse i framtiden, säger Megafons direktör Asger H. Nielsen till business.dk.

Årets stora förlorare på den danska reklammarknaden ser ut att bli reklam-TV. Trots att företagen säger att de ser TV-kommunikationen som helt avgörande för försäljningen uppger företagen att de endast vill använda 12 procent av reklaminvesteringarna på TV vilket innebär att kraftigt fall från 2014 då 22 procent planerades att gå till TV-reklam. Även radio, reklamtidningar och dagstidningar väntas få det motigt i år.

Förutom onlineannonsering väntas bioreklam, utomhusannonsering och direkta säljaktiviteter öka under 2015. Sökordsannonsering har för första gången gått förbi TV som den kanal som företagen bedömer ha störst betydelse för försäljningen.

Uppgifterna bygger på företagens förväntningar och inte på det faktiska utfallet. Megafon gör trendanalysen i samarbete med Huset Markedsføring, Dansk Annoncærforening, Dagligvareleverandørerne, Mediabrands, MTG TV och Clear Channel. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑