26 september 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on december 30th, 2014 | by Johan Wessman

0

Danmark kan sätta in drönare mot svavelfusk

2014-12-30:
Fartyg webb

För att se till så att de nya skärpta reglerna för fartygs svavelutsläpp i Öresund och Östersjön efterlevs ska Danmark börja kontrollera fartygstrafiken från luften – med hjälp av drönare eller flygplan. Foto: News Øresund

I början av 2015 inleder Danmark luftövervakning av sjöfartens avgaser. Med hjälp av flyg eller drönare hoppas man avslöja fartyg som fuskar med svavelutsläppen. Det pågår också förhandlingar om en fast mätare på Öresundsbron.

Vid årsskiftet träder EU:s svaveldirektiv i kraft och därmed skärps reglerna betydligt när det gäller sjöfartens utsläpp. Fartyg som färdas i Öresund och Östersjön får från och med den 1 januari inte längre använda drivmedel med en svavelhalt på över 0,1 procent. Det innebär att rederierna måste byta till ett dyrare lågsvavligt bränsle eller investera i reningsanläggningar ombord.
Danmarks Rederiförening är en av flera aktörer som har krävt att reglerna följs upp med kontroller och sanktioner. Farhågan är att det ska löna sig att fuska, vilket snedvrider konkurrensen för seriösa rederier.

Enligt Carsten Møberg Larsen, avdelningschef på den danska Miljöstyrelsen, vidtar myndigheterna en rad åtgärder när de nya reglerna träder i kraft.
– Vi gör redan idag inspektioner i hamnarna. I första hand kontrollerar vi fartygens papper, men om något verkar misstänkt kan vi ta oljeprover. Nästa år fördubblar vi dessa inspektioner till 150 stycken, säger Carsten Møberg Larsen till News Øresund.

Samtidigt inför landet ett nytt övervakningssystem till havs. Myndigheten har inlett en offentlig upphandling som kommer att avgöra hur övervakningen ser ut i praktiken. Redan i början av 2015 hoppas man kunna läsa av avgaserna till havs med hjälp av flyg, drönare eller helikopter.
Planen är att ”sniffa” i fartygens rök och rapportera misstänkta utsläpp till tillsynsmyndigheten. Nästa gång fartyget lägger till i en europeisk hamn får det besök av en inspektör som kontrollerar fartygets dokument och innehållet i tanken.

För att ytterligare stärka övervakningen kommer Miljöstyrelsen att montera en mätare på Stora Bält-bron som läser av utsläppen från alla passerande fartyg.
Det pågår samtal med svenska myndigheter om en liknande anordning på Öresundsbron:
– Nästan alla transporter till Östersjön passerar Stora Bält eller Öresund och därför är det strategiskt viktigt att just dessa områden övervakas, säger Carsten Møberg Larsen.

I Sverige är det Transportstyrelsen som ansvarar för tillsynen av sjöfartens svavelutsläpp. Myndigheten kommer nästa år att fördubbla antalet inspektioner i hamnarna, men det finns ännu inga planer på att följa Danmark exempel och luftövervaka sjöfarten.
– Det är något vi tittar på, men som vi inte har fått finansiering till. Det finns nya tekniska lösningar som har tagits fram av svenska forskare på Chalmers. Det allra bästa hade varit om man kunde använda Kustbevakningens flygplan som ändå rör sig i området, säger Anna Petersson. (News Øresund – Emilia Söelund)

FAKTA/Svaveldirektivet
EU:s svaveldirektiv träder i kraft den 1 januari 2015. Direktivet reglerar svavelinnehållet i marint bränsle och bygger på riktlinjer från den internationella sjöfartsorganisation IMO. Svaveldirektivet innebär att fartyg som trafikerar de så kallade SECA-områdena, det vill säga Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, inte får använda bränsle med en svavelhalt på över 0,1 viktprocent. Det är en skärpning från dagens 1 procent. 2020 skärps reglerna globalt. Gränsvärdet utanför skyddszonerna sänks då från dagens 3,5 viktprocent till 0,5 procent.


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑