25 juli 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2C xx

Published on augusti 22nd, 2014 | by Johan Wessman

0

”Copenhagen” ska marknadsföra hela Själland

2014-08-22:
Frank Jensen webb

Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) tror att fler skånska kommuner kommer att ingå i samarbetet kring den fokuserade tillväxtdagordningen. Hittills är det främst Malmö och Helsingborg som visat intresse för samarbetet som omfattar 46 danska kommuner och två regioner. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

En gemensam front mot internationella investerare, delegationer och turister – och ett tydligare samarbete för att kunna konkurrera med Stockholm och Hamburg. Det är målet när 46 danska kommuner och två regioner satsar på varumärket Copenhagen.

I förra veckan möttes de östdanska kommunerna och regionerna i Roskilde, för att inleda arbetet med den så kallade fokuserade tillväxtdagordningen. Efteråt var Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S), som är en av initiativtagarna, nöjd.

– Om vi ska kunna stärka tillväxten i regionen är det avgörande att vi arbetar tillsammans. Det var enigheten stor kring på borgmästartoppmötet, precis som det rådde positiv uppslutning kring det gemensamma varumärket Copenhagen, säger Frank Jensen till News Øresund.

Planen är bland annat att upprätta en gemensam besökstjänst för utländska delegationer som vill besöka regionen, att utveckla en gemensam webbportal för internationella investerare och – inte minst – att börja använda begreppet Copenhagen i all internationell marknadsföring.

Även kommuner som ligger lite längre bort från den danska huvudstaden kommer att ingå i det gemensamma varumärket.

Finns det inte risk för att ytterområdena tappas bort när bara Köpenhamn betonas?

– Nej, vi måste inse att exempelvis kinesiska näringslivsdelegationer inte kommer för att besöka Nästved, utan området kring Köpenhamn. Vi har mer att vinna än att förlora på detta, säger Region Själlands regionordförande Jens Stenbaek (Venstre) till News Øresund.

Detsamma uttrycker en av få skånska delegater som var med på förra veckans möte, Helsingborgs utvecklingsdirektör Renée Mohlkert. Hon uppger att Helsingborg vill delta i samarbetet, även det ännu inte är klart exakt hur.

– Jag tror att man ska vara glad att man kan vara del av ett så starkt varumärke. När våra företag åker till London tänker de inte på vilken kommun de är i, utan att de är i London. På samma sätt fungerar det i Franscisco Bay Area – man är en del av det sammanhanget, säger hon.

Hittills är det på svensk sida framför allt Malmö och Helsingborgs kommun som visat intresse för samarbetet, uppger Frank Jensen, men han hoppas på större skånskt deltagande framöver. Det tror även Renée Mohlkert är möjligt.

– Jag tror att det finns många skånska kommuner som tycker att det här är spännande, men det är inte så många som känner till detaljerna. Vi kommer att försöka påverka fler att vara med, säger hon. (News Øresund – Anna Palmehag)

 

Fakta: Åtta samarbetsområden

Samarbetet mellan de 46 danska kommuner som ingår i Region Hovedstaden och Region Själland består av åtta områden:

  • Gemensamt varumärke i form av Copenhagen.
  • Gemensam besökstjänst för utländska delegationer.
  • Gemensam mottagning av internationella medborgare som flyttar till regionen.
  • Gemensam vision för en fokuserad tillväxtdagordning, som kan integreras i kommunernas egna översiktsplaner och utvecklingsstrategier.
  • Gemensam investerarportal för att locka utländska investeringar.
  • Gemensam satsning på livsmedelsindustrin.
  • Gemensam lista på mål och önskemål inom infrastrukturområdet.
  • Gemensamt kompetenslyft inom turist- och servicenäringarna.


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑